Språk

Happihoidon apuvälineet

Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta. Hapen annostelu kotona voidaan toteuttaa nestehappilaitteen, lääkehappipullojen tai happirikastimen avulla. Kotihappihoito perustuu aina lääkärin määräykseen.

Happirikastimet

Happirikastin on tärkeä apuväline vaikeaa keuhkoahtaumatautia ja muita vakavia hengityssairauksia sairastaville. Se on ensisijainen laite säännölliseen, pitkäaikaiseen kotona tapahtuvaan happihoitoon, jonka tarpeen lääkäri on todennut ja arvioinut. Happirikastin on lääkinnällisen kuntoutuksen apuväline, joka annetaan terveydenhuollosta käyttöön veloituksetta. Useilla keuhkosairauksien yksiköillä on lainattavia matkahappirikastimia lyhytaikaiseen käyttöön kotimaan matkoille ja kuntoutukseen. Lainalaitetta kannattaa kysyä oman alueen keuhkosairauksien poliklinikan kuntoutusohjaajalta. Myös muutama yksityinen yritys vuokraa ja myy matkahappirikastimia (kysy lisää esim. Philips, AGA, Medical Traders).

Nestehappilaitteet

Kotihappihoitoa voidaan täydentää nestemäisellä lääkehapella. Nestehappi on riittoisaa, joten se sallii happirikastinta suuremman liikkumisvapauden. On kuitenkin huomattava, että nestehappi vaatii aina täyttösäiliön, joten pidempiaikaiseen liikkumiseen matkahappirikastin voi olla paras vaihtoehto. Lääkehappi on lääke, jonka keuhkolääkäri määrää reseptillä. Hoidon kustannuksia korvaa Kela.

Lääkehappipullot

Lääkkeellistä pullohappea voidaan käyttää ulkona liikkumisen tueksi ja tilapäiseen lisähapen tarpeeseen. Lisäksi se toimii hapen lähteenä mahdollisten sähkökatkosten tai laitevikojen varalta. Lääkehappipulloja on vuokrattavissa käyttötarpeen mukaan erilaatuisia ja kokoisia. Pullohappi on reseptilääke, jonka kustannuksia Kela korvaa.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR