Språk

Materiaalit

Tavallisimpia päästölähteitä ovat rakennus- ja sisustusmateriaalit.

Rakennusmateriaalit

Asbesti on rakennusaine, jota käytettiin yleisesti 1960–1970-luvuilla esim. putkien lämmöneristysmassoissa, seinä- ja kattolevyissä, lattialaatoissa ja tasoitteissa. Rikkoutunut asbesti voi väärin käsiteltäessä aiheuttaa terveyshaittaa.

Mineraalivillakuituja käytetään rakennusten lämpö- ja paloeristeenä, väliseinien eristyksenä, useiden ilmanvaihtolaitteiden äänenvaimentajana ja eristeenä, sekä akustiikkalevyissä. Ajan kuluessa mineraalivilla saattaa haurastua, jolloin irtoavat kuidut voivat levitä sisäilmaan. Ongelma ratkeaa useimmiten vaihtamalla eristysvillat, tiivistämällä rakenteita tai korjaamalla äänenvaimentimet.

Teollisten mineraalikuitujen toimenpideraja kahden viikon aikana pinnoille laskeutuneessa pölyssä on 0,2 kuitua/cm2. (STM 2015: Asumisterveysasetus)

Mineraalivillakuidut aiheuttavat tavallisesti silmien, ihon ja limakalvojen ärsytysoireita. Niiden ei kuitenkaan ole todettu aiheuttavan sairauksia tai allergiaa.

Muovimattoihin liittyviä ongelmia esiintyy yleensä silloin, kun kyseessä on vanha rakennus ja väärin korjattu lattiarakenne eli vanha muovimatto on jätetty poistamatta uusien lattiarakenteiden alta. Uudisrakennuksissa suoraan märän betonirakenteen päälle liimattu muovimatto voi aiheuttaa ongelmia. Rakennusteollisuus RT:n ohje (2019) neuvoo käyttämään liimattavan muovimaton alustana vähintään viiden millin paksuista matala-alkalista tasoitekerrosta. Muovimaton asennuksessa on tärkeää käyttää keskenään yhteensopivia tuotteita sekä suosia mahdollisimman vähäpäästöisiä M1-luokiteltuja tuotteita. Muovimaton ja liiman vaatimat kosteus- ja pH-olosuhteet tulee aina huomioida. Lisäksi alustan riittävä kuivuus on aina määriteltävä luotettavilla kosteusmittauksilla ennen päällystämistä. Lue aiheesta lisää Hengitysliiton uutisesta.

Sisustusmateriaalit

Sisustusmateriaaleihin liittyvissä päästöissä on yleensä kyse VOC-yhdisteistä.

Asbesti

VOC-yhdisteet

Näin ratkaiset VOC-ongelmia

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.