Språk

PEF-mittarit

PEF-seuranta on monille astmaatikolle tärkeä apuväline oman hoitotasapainon seurannassa. PEF-mittaus kertoo uloshengityksen huippuvirtausnopeuden ensimmäisen sekunnin aikana.

On tärkeää selvittää itselle optimaalisen hyvä PEF-arvo. PEF-arvoon vaikuttavia tekijöitä ovat sukupuoli, ikä ja pituus, joten se muuttuu ajan mittaan. Lääkäri antaa ohjeet millainen PEF-arvojen vaihtelu vaatii lääkitysten lisäämistä. Silloin lääkitystä voi itse lisätä lääkärin antamien ohjeiden mukaisesti.

Näin teet PEF-seurannan:

PEF-seuranta kestää 2 viikkoa. Tee puhallukset heti herätessäsi aamulla ja toista puhallukset illalla. Puhalla kullakin mittauskerralla vähintään 3 kertaa. Huom.:

• Jos kahden parhaan erotus on yli 20 l/min, tee useampi puhallus.
  • Jos käytössäsi on avaava lääke, tee mittaukset ennen lääkkeenottoa ja 15–20 minuuttia lääkkeenoton jälkeen.

Kirjaa ylös kaikki 3 puhallusarvoa. Tee PEF-seuranta aina, kun astmasi oireilee.

Näin teet PEF-mittauksen:

• Nollaa mittari.
  • Vedä keuhkot mahdollisimman täyteen ilmaa.
  • Laita mittarin suukappale tiiviisti huulten ja hampaiden väliin.
  • Puhalla mittariin lyhyt, maksimaalisen voimakas puhallus (räjähtävän nopea alku!).
  • Kirjaa tulos muistiin.
  • Tee mittaus aina seisten, jos mahdollista.

Lue lisää: Käypä hoito -ohje PEF-kotiseurantaan.

Esimerkkivideo PEF-mittauksen tekemisestä.

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ