Språk

Viemäri ja muut hajut

Hajut voivat olla peräisin monesta eri lähteestä: homevauriosta, rakennus- ja sisustusmateriaaleista tai lattiakaivon aiheuttamista epäpuhtauspäästöistä.

Ulkoilmasta oleskelutiloihin kulkeutuvia terveydelle haitallisia hajuja ovat esimerkiksi pakokaasujen ja polttonesteiden hajut. Haju voi kulkeutua asuntoon myös esimerkiksi naapurihuoneistoista oven ja postiluukun kautta, rakenteiden läpi, ilmanvaihtohormien halkeamien tai avoimien ikkunoiden kautta. Hajun alkuperä on syytä selvittää ja toimia aiheuttajan poistamiseksi.

Hajut aiheuttavat viihtyvyyshaittoja ja mahdollisesti myös terveyshaittoja.

Viemärin haju

Viemärin haju johtuu kemiallisista yhdisteistä, joista huomataan yleensä rikkiyhdisteiden aiheuttama mädän haju. Viemärin haju tulee useimmiten kuivuneesta lattiakaivosta tai vesilukosta, mutta myös viemäriputkien tiivisteet saattavat ajan myötä ruveta vuotamaan. Varsinkin voimakkaasti alipaineinen ilmanvaihto kiskoo korvausilmaa epätiiviistä viemäriputken läpiviennistä tai tyhjästä vesilukosta.

Viemärin haju voi aiheuttaa silmien ja limakalvojen ärsytysoireita sekä päänsärkyä. Viemärin haju on usein myös viihtyvyyshaitta.

Näin ehkäiset viemärin hajua:

• Puhdista säännöllisesti viemäreiden ja kylpyhuoneiden lattiakaivojen vesilukot.
  • Vesilukolliset lattiakaivot vain tiloihin, joissa vettä käytetään säännöllisesti. Pitkään käyttämättömät vesilukot kuivuvat ja tällöin viemärikaasut pääsevät sisätiloihin.
  • Veden laskeminen vesilukkoon helpottaa tilannetta.
  • Mikäli haju on toistuvaa ja pitkäaikaista, sen syy pitää selvittää. Kyseessä saattaa olla huonosti toimivat viemärit, ilmanvaihdon aiheuttama paineenvaihtelu tai katolle johtavan viemärin tuuletusputken tukkeutuminen.

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ