Språk

Viemäri ja muut hajut

Hajut voivat olla peräisin monesta eri lähteestä: homevauriosta, rakennus- ja sisustusmateriaaleista tai lattiakaivon aiheuttamista epäpuhtauspäästöistä.

Ulkoilmasta oleskelutiloihin kulkeutuvia terveydelle haitallisia hajuja ovat esimerkiksi pakokaasujen ja polttonesteiden hajut. Haju voi kulkeutua asuntoon myös esimerkiksi naapurihuoneistoista oven ja postiluukun kautta, rakenteiden läpi, ilmanvaihtohormien halkeamien tai avoimien ikkunoiden kautta. Hajun alkuperä on syytä selvittää ja toimia aiheuttajan poistamiseksi.

Hajut aiheuttavat viihtyvyyshaittoja ja mahdollisesti myös terveyshaittoja.

Viemärin haju

Viemärin haju johtuu kemiallisista yhdisteistä, joista huomataan yleensä rikkiyhdisteiden aiheuttama mädän haju. Viemärin haju tulee useimmiten kuivuneesta lattiakaivosta tai vesilukosta, mutta myös viemäriputkien tiivisteet saattavat ajan myötä ruveta vuotamaan. Varsinkin voimakkaasti alipaineinen ilmanvaihto kiskoo korvausilmaa epätiiviistä viemäriputken läpiviennistä tai tyhjästä vesilukosta.

Viemärin haju voi aiheuttaa silmien ja limakalvojen ärsytysoireita sekä päänsärkyä. Viemärin haju on usein myös viihtyvyyshaitta.

Näin ehkäiset viemärin hajua:

• Puhdista säännöllisesti viemäreiden ja kylpyhuoneiden lattiakaivojen vesilukot.
  • Vesilukolliset lattiakaivot vain tiloihin, joissa vettä käytetään säännöllisesti. Pitkään käyttämättömät vesilukot kuivuvat ja tällöin viemärikaasut pääsevät sisätiloihin.
  • Veden laskeminen vesilukkoon helpottaa tilannetta.
  • Mikäli haju on toistuvaa ja pitkäaikaista, sen syy pitää selvittää. Kyseessä saattaa olla huonosti toimivat viemärit, ilmanvaihdon aiheuttama paineenvaihtelu tai katolle johtavan viemärin tuuletusputken tukkeutuminen.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR