Språk

Radon-säteily

Tietoa radonista ja sen terveyshaitoista ja radonin torjunnasta.

Radon on hajuton, mauton ja näkymätön radioaktiivinen kaasu, joka kulkeutuu maaperästä. Radonpitoisella alueella radon pääsee kulkeutumaan huoneilmaan talon rakenteissa olevien rakojen kautta rakennuksen alla olevasta maaperästä. Radonia voi olla lisäksi porakaivovedessä. Radonin pääsy huoneilmaan voidaan estää erilaisilla radontuuletusmenetelmillä.

Säteilylain (tullut voimaan 15.12.2018) mukaan vanhan asunnon radonpitoisuuden vuosikeskiarvo ei saisi ylittää 300 becquereliä kuutiometrissä. Uusissa taloissa raja on 200 becquereliä/m3.

Uusissa rakennuksissa radonongelma ratkaistaan asentamalla perustuksiin radonputkisto.

Vanhoissa rakennuksissa radonia torjutaan yleensä tiivistämällä alapohjarakenteita (esimerkiksi perustusten ja maanvastaisten lattioiden välisiä saumoja) ja parantamalla ryömintätilan tuuletusta. Joissain tapauksissa maanvastaisen alapohjan alla oleva soratäyttö voidaan myös alipaineistaa radonkaivon avulla.

Rakennuksen ilmanvaihdon parantamisella voidaan pienentää sisäilman radonpitoisuuksia (ks. RT-kortti 81-10791).

Radonin ympäristöön lähettämän alfasäteilyn arvioidaan aiheuttavan Suomessa noin 300 keuhkosyöpätapausta vuosittain.

Näin mittaat radonia:

• Tilaa radon-mittaus Säteilyturvakeskuksesta
  • Paras aika mittaukselle 1.9.−31.5.
  • Huoneilman mittaus tehdään radonmittauspurkeilla. Isoimmissa asunnoissa mittaus kannattaa tehdä kahdella purkilla, jotka sijoitetaan eri huoneisiin ja kerroksiin.

Terve talo, radontuuletus

Säteilyturvakeskus, STUK

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ