Språk

Radon-säteily

Tietoa radonista ja sen terveyshaitoista ja radonin torjunnasta.

Radon on hajuton, mauton ja näkymätön radioaktiivinen kaasu, joka kulkeutuu maaperästä. Radonpitoisella alueella radon pääsee kulkeutumaan huoneilmaan talon rakenteissa olevien rakojen kautta rakennuksen alla olevasta maaperästä. Radonia voi olla lisäksi porakaivovedessä. Radonin pääsy huoneilmaan voidaan estää erilaisilla radontuuletusmenetelmillä.

Säteilylain (tullut voimaan 15.12.2018) mukaan vanhan asunnon radonpitoisuuden vuosikeskiarvo ei saisi ylittää 300 becquereliä kuutiometrissä. Uusissa taloissa raja on 200 becquereliä/m3.

Uusissa rakennuksissa radonongelma ratkaistaan asentamalla perustuksiin radonputkisto.

Vanhoissa rakennuksissa radonia torjutaan yleensä tiivistämällä alapohjarakenteita (esimerkiksi perustusten ja maanvastaisten lattioiden välisiä saumoja) ja parantamalla ryömintätilan tuuletusta. Joissain tapauksissa maanvastaisen alapohjan alla oleva soratäyttö voidaan myös alipaineistaa radonkaivon avulla.

Rakennuksen ilmanvaihdon parantamisella voidaan pienentää sisäilman radonpitoisuuksia (ks. RT-kortti 81-10791).

Radonin ympäristöön lähettämän alfasäteilyn arvioidaan aiheuttavan Suomessa noin 300 keuhkosyöpätapausta vuosittain.

Näin mittaat radonia:

• Tilaa radon-mittaus Säteilyturvakeskuksesta
  • Paras aika mittaukselle 1.9.−31.5.
  • Huoneilman mittaus tehdään radonmittauspurkeilla. Isoimmissa asunnoissa mittaus kannattaa tehdä kahdella purkilla, jotka sijoitetaan eri huoneisiin ja kerroksiin.

Terve talo, radontuuletus

Säteilyturvakeskus, STUK

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.