Språk

Radon-säteily

Tietoa radonista ja sen terveyshaitoista ja radonin torjunnasta.

Radon on hajuton, mauton ja näkymätön radioaktiivinen kaasu, joka kulkeutuu maaperästä. Radonpitoisella alueella radon pääsee kulkeutumaan huoneilmaan talon rakenteissa olevien rakojen kautta rakennuksen alla olevasta maaperästä. Radonia voi olla lisäksi porakaivovedessä. Radonin pääsy huoneilmaan voidaan estää erilaisilla radontuuletusmenetelmillä.

Säteilylain (tullut voimaan 15.12.2018) mukaan vanhan asunnon radonpitoisuuden vuosikeskiarvo ei saisi ylittää 300 becquereliä kuutiometrissä. Uusissa taloissa raja on 200 becquereliä/m3.

Uusissa rakennuksissa radonongelma ratkaistaan asentamalla perustuksiin radonputkisto.

Vanhoissa rakennuksissa radonia torjutaan yleensä tiivistämällä alapohjarakenteita (esimerkiksi perustusten ja maanvastaisten lattioiden välisiä saumoja) ja parantamalla ryömintätilan tuuletusta. Joissain tapauksissa maanvastaisen alapohjan alla oleva soratäyttö voidaan myös alipaineistaa radonkaivon avulla.

Rakennuksen ilmanvaihdon parantamisella voidaan pienentää sisäilman radonpitoisuuksia (ks. RT-kortti 81-10791).

Radonin ympäristöön lähettämän alfasäteilyn arvioidaan aiheuttavan Suomessa noin 300 keuhkosyöpätapausta vuosittain.

Näin mittaat radonia:

• Tilaa radon-mittaus Säteilyturvakeskuksesta
  • Paras aika mittaukselle 1.9.−31.5.
  • Huoneilman mittaus tehdään radonmittauspurkeilla. Isoimmissa asunnoissa mittaus kannattaa tehdä kahdella purkilla, jotka sijoitetaan eri huoneisiin ja kerroksiin.

Terve talo, radontuuletus

Säteilyturvakeskus, STUK

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR