Språk

Styreeni

Styreeniä vapautuu sisäilmaan rakennusmateriaaleista (lämmöneristeet, lattiapinnoitteet, kumimatot, kylmäkalusteet). Styreenin pistävän hajun aistiminen on harvinaista, sillä normaalisti styreenin pitoisuus sisäilmassa on vähäistä.

Styreenin huoneilman tolueenivasteella lasketut pitoisuuden toimenpideraja on 40 µg/m3 (STM 2015: Asumisterveysasetus).

Styreenin aiheuttamia terveyshaittoja ovat silmien sidekalvojen ja hengitysteiden limakalvojen ärsytys ja joskus allergiset reaktiot. Korkeina pitoisuuksina styreenin on myös havaittu aiheuttavan vakavaa haittaa kuten hermoston toiminnan häiriöitä.

Lujitemuoviteollisuudessa styreenille altistuneilla on todettu kromosomimuutoksia veren lymfosyyteissä.

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ