Språk

Tupakansavu

Tupakointi sisätiloissa heikentää sisäilmaa merkittävästi ja altistaa monenlaisille terveyshaittaa aiheuttaville ainesosille.

Tupakansavu voi aiheuttaa haittaa myös sivullisille, sillä se saattaa kulkeutua rakenteiden ja ilmanvaihdon kautta rakennuksen osasta toiseen. Parveketupakoinnista aiheutuva savu taas leviää helposti ikkunan tai korvausilmaventtiilin kautta sisälle rakennukseen.

Valvira on kirjoittanut ohjeet asuntojen tupakansavuongelmien käsittelyyn. Se on luettavissa osoitteessa www.valvira.fi sivulla Asuntojen tupakansavu.

Yleensä taloyhtiöiden järjestyssääntöjen mukaan talojen yhteisissä tiloissa ei saa polttaa tupakkaa. Taloyhtiön on hyvä osoittaa tupakoitsijoille paikka pihalta, missä voidaan tupakoida. Mikäli tupakansavu kulkeutuu asuntoon huoneistojen välisten rakenteiden kautta, taloyhtiö on velvollinen tiivistämään rakenteet.

Lue lisää: Parveketupakointi

Lisää tupakoinnin terveysvaikutuksista ja tukea savuttomuuteen löydät Hengitysliiton ylläpitämästä Stumppi-verkkopalvelusta.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.