Språk

Keuhkoahtaumataudin omahoito

Tietoa keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidosta.

Limaisuus on yleinen vaiva keuhkoahtaumatautia sairastavalla. Se ärsyttää hengitysteitä, vaikeuttaa hengittämistä, lisää yskänärsytystä ja hengenahdistuksen tunnetta sekä hengitysteiden infektioriskiä. Hengästyttävä liikunta on hyvä limanpoistokeino. Liikunnan lisäksi tehokas limanpoistomenetelmä on pullopuhallus.

Keuhkoahtaumatautia sairastavan ravintosuositukset riippuvat siitä, onko hän yli- vai alipainoinen. Ylipainoisen on syytä laihduttaa, sillä normaalipainoisen on helpompi hengittää. Sopiva painonalentamistahti on korkeintaan puoli kiloa viikossa, silloin tärkeä lihasmassa ei vähene samalla.

Aliravitsemustilassa on tärkeää huolehtia ruoan riittävästä energiapitoisuudesta. Energianmäärän lisäys tulee tehdä ennemmin rasvana tai proteiinina kuin hiilihydraatteina. Apteekeista on mahdollista hankkia erilaisia lisäravinteita. Ateriarytmi on hyvä pitää säännöllisenä ja tiheänä.

Lue lisää keuhkoahtaumataudista ja sen omahoidosta Helsingin Sanomien (31.5.2018) jutusta. Jutussa on mukana Hengitysliiton kokemusasiantuntija Ari Koivunen.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Videossa geriatrian erikoislääkäri Hanna Kerminen kertoo keuhkoahtaumatautia sairastavan masennuksesta ja mielialasta.

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe