Språk

Oireet ja diagnoosi

Harvinaiset keuhkosairauden oireet eivät eroa yleisemmistä keuhkosairauksien oireista. Tämä tuo haasteen siihen, osataanko epäillä oireiden taustalla olevan harvinainen keuhkosairaus.

Tyypillisimmät oireet harvinaisissa keuhkosairauksissa ovat:

• yskä (pitkäkestoinen)
  • hengenahdistus
  • heikentynyt rasituksensieto
  • limaisuus
  • toistuvat hengitystieinfektiot ja hidastunut toipuminen niistä
  • veriyskä
  • poikkeava väsymys.

Oireet saattavat tulla nopeasti, mutta usein oireet lisääntyvät vähitellen vuosien aikana. Esimerkiksi hiljalleen tuleva hengenahdistus rasituksessa on oire, johon ihminen sopepeutuu ja oireelle saattaa löytyä muita sopivia syitä (esim. tupakointi, ikääntyminen, ei ole harrastanut liikuntaa).

Harvinaisen sairauden diagnostisointi alkaa perusterveydenhuollossa, josta tehdään perustutkimuksia ja tarvittaessa lähete erikoissairaanhoitoon. Harvinaisen keuhkosairauden diagnostisointikaan ei kovinkaan paljoa eroa yleisempien keuhkosairauksien diagnostisoinnista. Yleensä harvinaista hengityssairautta epäiltäessä tehdään perustutkimusten, keuhkojen röntgenkuvan ja keuhkojen toimintakokeiden (spirometria ja diffuusiokapasiteetti) lisäksi:

• HRTT-tutkimus (ohutleiketietokonetomografia)
  • keuhkoputkentähystys (bronkoskopia), jossa otetaan usein keuhkohuuhtelunestenäyte (BAL)
  • keuhkokoepalan otto (keuhkoleikkauksella tai keuhkoputkitähystyksessä erityisellä kryobiopsiamenetelmällä).

Harvinaisten keuhkosairauksien eteneminen on erittäin yksilöllistä: jotkut sairaudet etenevät erittäin hitaasti, jotkut jaksoittain ja jotkut nopeasti. Sairauden etenemistä ei voi ennustaa. Pahenemisvaihe (sairauden oireet pahenevat muutamien viikkojen sisällä normaalista, saattaa esiintyä myös kuumetta) saattaa olla merkki sairauden etenemisestä. Pahenemisvaihe voi olla vaikea erottaa esim. keuhkokuumesta ja ne saattavatkin esiintyä samanaikaisesti.

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe