Språk

Oireet ja diagnoosi

Harvinaiset keuhkosairauden oireet eivät eroa yleisemmistä keuhkosairauksien oireista. Tämä tuo haasteen siihen, osataanko epäillä oireiden taustalla olevan harvinainen keuhkosairaus.

Tyypillisimmät oireet harvinaisissa keuhkosairauksissa ovat:

• yskä (pitkäkestoinen)
  • hengenahdistus
  • heikentynyt rasituksensieto
  • limaisuus
  • toistuvat hengitystieinfektiot ja hidastunut toipuminen niistä
  • veriyskä
  • poikkeava väsymys.

Oireet saattavat tulla nopeasti, mutta usein oireet lisääntyvät vähitellen vuosien aikana. Esimerkiksi hiljalleen tuleva hengenahdistus rasituksessa on oire, johon ihminen sopepeutuu ja oireelle saattaa löytyä muita sopivia syitä (esim. tupakointi, ikääntyminen, ei ole harrastanut liikuntaa).

Harvinaisen sairauden diagnostisointi alkaa perusterveydenhuollossa, josta tehdään perustutkimuksia ja tarvittaessa lähete erikoissairaanhoitoon. Harvinaisen keuhkosairauden diagnostisointikaan ei kovinkaan paljoa eroa yleisempien keuhkosairauksien diagnostisoinnista. Yleensä harvinaista hengityssairautta epäiltäessä tehdään perustutkimusten, keuhkojen röntgenkuvan ja keuhkojen toimintakokeiden (spirometria ja diffuusiokapasiteetti) lisäksi:

• HRTT-tutkimus (ohutleiketietokonetomografia)
  • keuhkoputkentähystys (bronkoskopia), jossa otetaan usein keuhkohuuhtelunestenäyte (BAL)
  • keuhkokoepalan otto (keuhkoleikkauksella tai keuhkoputkitähystyksessä erityisellä kryobiopsiamenetelmällä).

Harvinaisten keuhkosairauksien eteneminen on erittäin yksilöllistä: jotkut sairaudet etenevät erittäin hitaasti, jotkut jaksoittain ja jotkut nopeasti. Sairauden etenemistä ei voi ennustaa. Pahenemisvaihe (sairauden oireet pahenevat muutamien viikkojen sisällä normaalista, saattaa esiintyä myös kuumetta) saattaa olla merkki sairauden etenemisestä. Pahenemisvaihe voi olla vaikea erottaa esim. keuhkokuumesta ja ne saattavatkin esiintyä samanaikaisesti.

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ