Språk

Harvinaisen keuhkosairauden hoito

Tietoa harvinaisten keuhkosairauksien hoidosta, keuhkojen siirrosta ym.

Lääkehoito

Vain muutamiin harvinaiseen keuhkosairauteen on spesifiä lääkettä tai lääkkeitä esim. idiopaattinen keuhkofibroosi (IPF), kystinen fibroosi (CF) ja korkea keuhkovaltimoverenpainetauti (PAH).

Lääkehoidolla ei pystytä parantamaan sairautta, vaan lääkehoidon tavoitteena on:

• vähentää oireita ja ylläpitää keuhkojen toimintaa
  • vähentää pahenemisvaiheita eli hidastaa sairauden eteneminen
  • parantaa elämänlaatua ja jaksamista.

Harvinaisen keuhkosairauden lääkehoito on oireenmukainen ja sairauden hoidossa saatetaan käyttää:

• Sisäänhengitettävät keuhkoputkia avaavat- ja hoitavat lääkkeet, joita käytetään etenkin astman- ja keuhkoahtumataudin hoidossa.
  • Suun kautta otettava kortisoni, yleensä kuureittain, mutta voi olla myös pienenä annoksena jatkuvana.

Tärkeää on:

• lääkkeiden ottaminen säännöllisesti lääkärin ohjeiden mukaan
  • muiden sairauksien hyvä lääkehoito
  • lääkkeiden yhteisvaikutusten tarkistaminen apteekissa
  • varovaisuus luontaistuotteiden kanssa, joiden yhteisvaikutusta lääkkeiden kanssa ei tiedetä.

Rokotukset

Harvinaista keuhkosairautta sairastavan on huolehdittava kausi-influenssarokotuksen lisäksi myös pneumokokkirokotteesta. Pneumokokkirokote tulee pääasiallisesti kustantaa itse. Pyydä lääkäriltä rokotteen hankintaa varten resepti, hanki itse rokote apteekista ja varaa terveyskeskuksesta rokotusaika.

Happihoito

Joissakin harvinaisissa keuhkosairauksissa voidaan sairauden edetessä aloittaa happihoito.Happihoidon on todettu lisäävän arkiaktiivisuutta ja elämänlaatua. Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta ja näin ehkäistä sen aiheuttamia haitallisia vaikutuksia mm. sydämen rasitusta. Se on aina lääkärin määräämä hoitomuoto. Lue lisää happihoidosta.

Keuhkojensiirto

Lääkäri voi harkita keuhkonsiirtoa, kun sairaus on edennyt ja muut tekijät (esim. ikä, terveydentila) mahdollistavat siirron. Ennen keuhkosiirtopäätöstä tehdään laajat tutkimukset sekä arvioidaan sitoutumista siirron jälkeiseen hoitoon, joka on vaativa ja jolla saattaa olla haittavaikutuksia.

Tutkimukset aloitetaan omassa hoitavassa yksikössä. Tutkimuksia tehdään myös HUS:in Meilahden sairaalassa, johon keuhkonsiirrot on keskitetty.

Lue lisää: HUS Kyllä elinluovutukselle ja Sydän- ja keuhkonsiirron saaneet SYKE.

Seuranta
Pääosin harvinaisten, etenevien keuhkosairauksien seuranta kuuluu erikoissairaanhoitoon. Jos sairaus on lievä ja sairauden tilanne on vakaa (ei pahenemisvaiheita), seuranta on perusterveydenhuollossa.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR