Språk

Harvinaisen keuhkosairauden hoito

Tietoa harvinaisten keuhkosairauksien hoidosta, keuhkojen siirrosta ym.

Lääkehoito

Vain muutamiin harvinaiseen keuhkosairauteen on spesifiä lääkettä tai lääkkeitä esim. idiopaattinen keuhkofibroosi (IPF), kystinen fibroosi (CF) ja korkea keuhkovaltimoverenpainetauti (PAH).

Lääkehoidolla ei pystytä parantamaan sairautta, vaan lääkehoidon tavoitteena on:

• vähentää oireita ja ylläpitää keuhkojen toimintaa
  • vähentää pahenemisvaiheita eli hidastaa sairauden eteneminen
  • parantaa elämänlaatua ja jaksamista.

Harvinaisen keuhkosairauden lääkehoito on oireenmukainen ja sairauden hoidossa saatetaan käyttää:

• Sisäänhengitettävät keuhkoputkia avaavat- ja hoitavat lääkkeet, joita käytetään etenkin astman- ja keuhkoahtumataudin hoidossa.
  • Suun kautta otettava kortisoni, yleensä kuureittain, mutta voi olla myös pienenä annoksena jatkuvana.

Tärkeää on:

• lääkkeiden ottaminen säännöllisesti lääkärin ohjeiden mukaan
  • muiden sairauksien hyvä lääkehoito
  • lääkkeiden yhteisvaikutusten tarkistaminen apteekissa
  • varovaisuus luontaistuotteiden kanssa, joiden yhteisvaikutusta lääkkeiden kanssa ei tiedetä.

Rokotukset

Harvinaista keuhkosairautta sairastavan on huolehdittava kausi-influenssarokotuksen lisäksi myös pneumokokkirokotteesta. Pneumokokkirokote tulee pääasiallisesti kustantaa itse. Pyydä lääkäriltä rokotteen hankintaa varten resepti, hanki itse rokote apteekista ja varaa terveyskeskuksesta rokotusaika.

Happihoito

Joissakin harvinaisissa keuhkosairauksissa voidaan sairauden edetessä aloittaa happihoito.Happihoidon on todettu lisäävän arkiaktiivisuutta ja elämänlaatua. Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta ja näin ehkäistä sen aiheuttamia haitallisia vaikutuksia mm. sydämen rasitusta. Se on aina lääkärin määräämä hoitomuoto. Lue lisää happihoidosta.

Keuhkojensiirto

Lääkäri voi harkita keuhkonsiirtoa, kun sairaus on edennyt ja muut tekijät (esim. ikä, terveydentila) mahdollistavat siirron. Ennen keuhkosiirtopäätöstä tehdään laajat tutkimukset sekä arvioidaan sitoutumista siirron jälkeiseen hoitoon, joka on vaativa ja jolla saattaa olla haittavaikutuksia.

Tutkimukset aloitetaan omassa hoitavassa yksikössä. Tutkimuksia tehdään myös HUS:in Meilahden sairaalassa, johon keuhkonsiirrot on keskitetty.

Lue lisää: HUS Kyllä elinluovutukselle ja Sydän- ja keuhkonsiirron saaneet SYKE.

Seuranta
Pääosin harvinaisten, etenevien keuhkosairauksien seuranta kuuluu erikoissairaanhoitoon. Jos sairaus on lievä ja sairauden tilanne on vakaa (ei pahenemisvaiheita), seuranta on perusterveydenhuollossa.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.