Språk

Sisäyksikön puhdistaminen

Puhtaassa ilmalämpöpumpussa ilma pääsee virtaamaan vapaasti eli laite toimii tehokkaammin.

Ilmalämpöpumpun arkihuoltoon riittävät kotikonstit ja työvälineiksi imuri ja mikrokuituliina:

• Irrota suodattimet ja ilmanohjaimet ennen sisäyksikön puhdistamista (kuvat 1, 3 ,4 ja 5).
  • Imuroi sisäyksikkö vähintään 1 kuukaudessa.  Pyyhi nihkeällä mikrokuituliinalla se sekä sisä- että ulkopuolelta (kuva 6). Laitteen sammuttaminen kaukosäätimestä riittää.
  • Pese sisäyksikön lamellit. Muista sammuttaa laite ulkoyksikön vieressä olevasta kytkimestä, kun teet tällaista isompaa puhdistusta. Kysy valmistajalta ja jälleenmyyjältä lamellien puhdistamiseen tarkoitettuja puhdistusaineita.

Kuva 1/7: Irrota ilmansuodattimet sisäyksiköstä puhdistuksen ajaksi.

Kuva 2/7: Imuroi suodatin ja tarvittaessa pese se. Puhdista suodatin vähintään 2 viikon välein.

Kuva 3/7: Irrota myös muut suodattimet puhdistettavaksi.

Kuva 4/7: Irrota sisäyksikön alla olevat puhallusläpät (ilmanohjaimet) ja puhdista ne mikrokuituliinalla pyyhkimällä.

Kuva 5/7: Irrota myös pystysuorat ilmanohjaimet puhdistamisen ajaksi.

Kuva 6/7: Pyyhi ilmanohjaimien takana oleva tila sekä imuroi puhallinosa.

Kuva 7/7: Imuroi lämmönvaihdin kevyesti varoen sen ohuita ja taipuisia lamelleja. Lamellit on hyvä pestä silloin tällöin, sillä imuri ei puhdista täysin niiden välejä. Lamellien pesuun tarkoitettuja pesuaineita voi kysyä laitteen valmistajalta.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR