Språk

Ulkoyksikön puhdistaminen

Ulkoyksikkö on jatkuvasti altis vuodenaikojen muutoksille ja säälle.

Muista:

• Ajoittain poistaa roskat ulkoyksikön ympäriltä. Syksyllä poista ulkokennosta puun lehdet.
  • Jos teet ulkoyksikön päälle omatekoisen suojuksen, huolehdi sekä ilmansaannista että kondenssiveden poistosta.
  • Laita ulkoyksikön alle pakkasen kestävän palju, johon kondenssivesi valuu ulkoyksikön pohjassa olevasta reiästä sekä sisäyksiköstä poistoputkesta. Tyhjennä palju säännöllisesti. Paljun alla on hyvä pitää kahta puurimaa, jotta se ei jäädy kiinni alustaansa.
  • Huolehdi talvella, ettei ulkoyksikkö hautaudu lumeen.
  • Jotkut mallit sulattavat ulkoyksikön automaattisesti, mutta jos lunta on paljon, automaattinen sulatus ei riitä.

Kuva 1/1: Ulkoyksikön alle sijoitettavan paljun alle kannattaa laittaa esimerkiksi puurimat, jotta palju ei jäädy kiinni.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR