Språk

Ilmanvaihtokoneen huolto

Useimmiten ilmanvaihtokoneen puhdistaminen kannattaa antaa ammattilaisten tehtäväksi.

Ilmanvaihtokone on puhdistettava silloin, kun sen sisäpinnat likaantuvat. Puhdistus on hyvä tehdä parin vuoden välein.

Puhdistus tapahtuu imuroimalla ja pyyhkimällä kone nihkeällä liinalla ja miedolla pesuaineella. Koneen puhdistamisessa on noudatettava tarkasti valmistajan ohjeita, jotta laitteen osat eivät vahingoitu.

Ilmanvaihtokoneen lämmöntalteenottokenno voidaan yleensä irrottaa ja puhdistaa miedolla pesuaineella.

Ilmanvaihtokoneen pyyhkiminen liinalla
Kuva 1/4. Ilmanvaihtokone pyyhitään nihkeällä liinalla ja miedolla pesuaineella. Valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa tarkasti. Varo kolhimasta ja kastelemasta tuloilmanlämmitintä ja koneessa olevia lämpötila-antureita.

Lämmöntalteenottokennon irrottaminen
Kuva 2/4. Kuvassa näkyvä kuutiomainen lämmöntalteenottokenno irtoaa laitteesta vetämällä.

Lämmöntalteenottokennon peseminen
Kuva 3/4. Lämmöntalteenottokenno voidaan puhdistaa miedolla pesuaineella.

Ilmanvaihtokoneen imuroiminen
Kuva 4/4. Ilmanvaihtokone voidaan myös imuroida.

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe