Språk

Päätelaitteen puhdistaminen

Päätelaite eli tulo- ja poistoilmaventtiilit on puhdistettava kerran vuodessa.

Päätelaitteella tarkoitetaan venttiiliä tai laitetta, josta ilma puhalletaan huoneeseen tai imetään sieltä pois. Nämä laitteet on puhdistettava noin kerran vuodessa. Jokaisen venttiilityypin puhdistusohjeeseen on tutustuttava, ennen kuin ryhtyy irrottamaan venttiiliä.

Useimmat venttiilit irtoavat kanavasta kiertämällä niitä ulkokehästä vastapäivään. Yleensä venttiilin voi irrottaa ja pestä miedolla pesuaineella ja vedellä. Jos venttiili ei irtoa, sen voi varovasti pyyhkiä ulkopuolelta. Jotkut päätelaitetyypit voi ainoastaan imuroida.

Venttiiliä käsiteltäessä on varottava muuttamasta sen säätöä. Venttiilin keskikartiota ei saa pyörittää eikä tuloreikien määrää vaihtaa. Tuloreiät voivat olla osittain peitettyinä magneettiliuskoilla.

Poistoilmaventtiilin puhdistus

Kuva 1/3. Poistoilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla irrottamatta venttiiliä.

Poistoilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 2/3. Useimmat poistoilmaventtiilit voidaan irrottaa puhdistusta varten. Irrottaminen tapahtuu kiertämällä vastapäivään venttiilin ulkoreunasta. Keskikartiota ei saa kiertää, koska se muuttaa ilmanvaihdon säätöjä.

Poistoilmaventtiilin peseminen pesuaineella
Kuva 3/3. Irrotettu poistoilmaventtiili pestään laimealla pesuaineliuoksella ja huuhdellaan. Venttiili kuivataan ennen takaisin asennusta. Jos venttiilissä on äänenvaimennin (mineraalivillalieriö tms.), on puhdistus tehtävä imuroimalla.

Tuloilmaventtiilin puhdistus

Tuloilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 1/3. Osa tuloilmaventtiileistä puhdistetaan paikallaan nihkeällä liinalla tai imuroiden. Useimmat venttiilit voidaan irrottaa vetämällä tai kiertämällä niitä vastapäivään. Venttiilin säätöihin ei saa koskea (magneettiliuskat ja keskikartiot).

Tuloilmaventtiilin pyyhkiminen
Kuva 2/3. Tuloilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla.

Tuloilmaventtiilin peseminen pesuaineella
Kuva 3/3. Jotkut tuloilmaventtiilit voidaan myös pestä. Laitetta ei saa pestä, vaan puhdistus tehdään imuroimalla, jos venttiilissä on äänenvaimennin, rasvattuja ruuvikierteitä tms. Puhdistuksessa on noudatettava valmistajan ohjeita.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR