Språk

Päätelaitteen puhdistaminen

Päätelaite eli tulo- ja poistoilmaventtiilit on puhdistettava kerran vuodessa.

Päätelaitteella tarkoitetaan venttiiliä tai laitetta, josta ilma puhalletaan huoneeseen tai imetään sieltä pois. Nämä laitteet on puhdistettava noin kerran vuodessa. Jokaisen venttiilityypin puhdistusohjeeseen on tutustuttava, ennen kuin ryhtyy irrottamaan venttiiliä.

Useimmat venttiilit irtoavat kanavasta kiertämällä niitä ulkokehästä vastapäivään. Yleensä venttiilin voi irrottaa ja pestä miedolla pesuaineella ja vedellä. Jos venttiili ei irtoa, sen voi varovasti pyyhkiä ulkopuolelta. Jotkut päätelaitetyypit voi ainoastaan imuroida.

Venttiiliä käsiteltäessä on varottava muuttamasta sen säätöä. Venttiilin keskikartiota ei saa pyörittää eikä tuloreikien määrää vaihtaa. Tuloreiät voivat olla osittain peitettyinä magneettiliuskoilla.

Poistoilmaventtiilin puhdistus

Kuva 1/3. Poistoilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla irrottamatta venttiiliä.

Poistoilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 2/3. Useimmat poistoilmaventtiilit voidaan irrottaa puhdistusta varten. Irrottaminen tapahtuu kiertämällä vastapäivään venttiilin ulkoreunasta. Keskikartiota ei saa kiertää, koska se muuttaa ilmanvaihdon säätöjä.

Poistoilmaventtiilin peseminen pesuaineella
Kuva 3/3. Irrotettu poistoilmaventtiili pestään laimealla pesuaineliuoksella ja huuhdellaan. Venttiili kuivataan ennen takaisin asennusta. Jos venttiilissä on äänenvaimennin (mineraalivillalieriö tms.), on puhdistus tehtävä imuroimalla.

Tuloilmaventtiilin puhdistus

Tuloilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 1/3. Osa tuloilmaventtiileistä puhdistetaan paikallaan nihkeällä liinalla tai imuroiden. Useimmat venttiilit voidaan irrottaa vetämällä tai kiertämällä niitä vastapäivään. Venttiilin säätöihin ei saa koskea (magneettiliuskat ja keskikartiot).

Tuloilmaventtiilin pyyhkiminen
Kuva 2/3. Tuloilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla.

Tuloilmaventtiilin peseminen pesuaineella
Kuva 3/3. Jotkut tuloilmaventtiilit voidaan myös pestä. Laitetta ei saa pestä, vaan puhdistus tehdään imuroimalla, jos venttiilissä on äänenvaimennin, rasvattuja ruuvikierteitä tms. Puhdistuksessa on noudatettava valmistajan ohjeita.

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ