Språk

Liesituuletin & rasvasuodatin

Useimmissa keittiöissä on liesituuletin, joka sisältää rasvasuodattimen. Rasvasuodattimet likaantuvat sitä nopeammin, mitä enemmän keittiössä tehdään ruokaa. Niiden puhdistusväli on yleensä 1−3 kk.

Useimmat rasvasuodattimet voi irrottaa ja laittaa astianpesukoneeseen tai pestä käsin astianpesuaineella. Muut kuin metalliset suodattimet on vaihdettava yleensä kokonaan.

Liesituuletinta ei pidä käyttää silloin, kun suodatin on poistettu laitteesta.

Rasvasuodattimen irrottaminen
Kuva 1/3. Liesituulettimen tai -huuvan alapinnalla sijaitseva rasvasuodatin irrotetaan.

Rasvasuodattimen peseminen pesuaineella
Kuva 2/3. Metallinen rasvasuodatin pestään astianpesuaineella ja lämpimällä vedellä. Muut kuin metalliset suodattimet on vaihdettava yleensä kokonaan.

Rasvasuodattimen peseminen astianpesukoneessa
Kuva 3/3. Useimmat rasvasuodattimet voidaan pestä myös astianpesukoneessa. Asia on hyvä tarkistaa valmistajan huolto-ohjeesta. Suodattimen annetaan kuivua ennen takaisin asentamista.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.