Språk

Ilmankostutin

Ilmankostuttimen tarkoituksena on lisätä sisäilman kosteutta joko yksittäisessä huoneessa tai koko asunnossa. Ilmankostutukselle voi olla tarvetta joulukuusta helmikuuhun, sillä silloin sisäilma on Suomessa kuivaa.

Huoneilman kosteutta on seurattava säännöllisesti kosteusmittarilla, jotta ilmankosteus ei nouse liian korkeaksi. Talvella suhteellinen kosteus ei saa ylittää Rh 40 %. Liiallinen kosteus voi vahingoittaa rakenteita ja mahdollistaa esimerkiksi homeiden lisääntymisen. Ilmankostuttimen on oltava oikeantehoinen huoneen pinta-alaan nähden ja se on sijoitettava valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Ilmankostuttimessa on vesisäiliö ja tekniikka kosteuden siirtämiseksi huoneilmaan. Laitteen säiliöt ja muut osat on pestävä säännöllisesti. Suodattimet on vaihdettava ohjeiden mukaan. Laitteessa ei saa seisottaa vettä. Jos näin on päässyt tapahtumaan, seisonutta vettä ei saa käyttää kostutukseen.

Ilmankostuttimet jakavat käyttäjien mielipiteitä: toiset ovat tyytyväisiä ja toiset kommentoivat laitteiden vuotavan, olevan vaikeita puhdistaa ja edellyttävän runsaasti huoltotoimenpiteitä.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR