Språk

Ilmaa kostuttavat hengityssuojaimet

Kannettavien kostutinlaitteiden teho ja hyöty ovat kyseenalaisia.

Kannettavat pienet kostutinlaitteet ovat joko pisaroivia tai kylmähöyrystäviä hengityssuojaimia, joissa kostutus saadaan yleensä aikaan ultraäänen avulla.

On olemassa sekä pöytämalleja, että tietokoneen USB-porttiin liitettäviä pienempiä hengityssuojaimia. Virtalähteenä toimii joko tietokoneen verkkovirta, paristot tai akut. Laitteiden käyttöä koskevat samat vaatimukset, kuin varsinaisia ilmankostuttimia: ilman suhteellinen kosteus on mitattava luotettavasti ja liiallista kosteutusta tulee välttää.

Kannettavien kostutinlaitteiden teho ja hyöty ovat todennäköisesti melko olemattomia. Valmistajilta ja jälleenmyyjiltä ei tietoja juurikaan ole saatavissa. Laitteita markkinoidaan käytettäväksi lomamatkoilla, ajoneuvoissa, työpaikoilla ja makuuhuoneissa. Hygieenisyys, puhdistus ja toimintavarmuus jää ostajan selvitettäväksi, sillä kotimaisia testejä ei ole tehty.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ