Språk

Ilmaa lämmittävät hengityssuojaimet

Ilmaa lämmittävät hengityssuojaimet voivat olla hyödyllisiä pakkasilmassa.

Ilmaa lämmittävät hengityssuojaimet varastoivat uloshengitysilman lämmön ja kosteuden, ja luovuttavat sen sisäänhengitysilmaan. Lämpöä varaavana materiaalina on ruostumaton teräs, muovi tai valmistajan patentoima muu materiaali.

Hengityssuojaimen lämmittimessä olevan kennon tai verkon voi pestä käytön jälkeen. Lämmitin kiinnitetään kasvoille joko nauhoilla tai hupun avulla. Lämmittimet ovat selkeitä ja helposti pestävissä joko vedellä tai suositellulla pesuaineella. Vaihdettavia osia ei ole.

Osa käyttäjistä hyötyy lämmittävistä hengityssuojaimista, osalla kokee käyttömukavuuden osin ongelmallisena: silmälasit voivat huurtua, kenno ei istu kasvoille mukavasti ja läpi kulkeva ilmamäärä ei tunnut riittävältä. Lämmitin voi olla hyödyllinen henkilöille, joiden hengitysoireet pahenevat pakkasilmassa.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR