Språk

Ilmaa puhdistavat suojaimet

Ilmaa puhdistavia suodattimia on kahdenlaisia: pölyn- ja puhallinsuojaimia.

Pölynsuojaimet ovat hengityssuojaimia, joita voi käyttää moneen tarkoitukseen. Pölynsuojaimissa saattaa myös olla uloshengitysventtiili, jonka tarkoitus on keventää uloshengitystä.

Moottoroidut hengityksensuojaimet eli puhallinsuojaimet koostuvat vyötärölle kiinnitettävästä puhdistinyksiköstä, letkusta ja kasvo-osasta, johon laite puhaltaa suodatettua ilmaa.

Moottoroidun hengityssuojaimen etuna verrattuna perinteisiin suodattaviin suojaimiin on hengitysvastuksen puuttuminen. Esim. kemikaaliyliherkät ovat joskus hyötyneet niistä.

Kun valitset henkilökohtaista suodatinlaitetta, mieti mihin sitä tarvitset eli käyttötarkoitus: osa suodattimista on tarkoitettu pelkästään pölyn suodattamiseen, osa on myös kaasumaisia epäpuhtauksia suodattavia yhdistelmäsuodattimia. Myös suodattimien vaihdosta ja saatavuudesta kannattaa ottaa selvää. Valmistajien verkkosivuilta löytyy usein tarkemmat kemikaalilistat ja tietopankki, josta saa ohjeet oikeanlaisen suodattimen hankintaan

Valmistajat ja jälleenmyyjät ovat antaneet suodatinsuosituksia eri epäpuhtauksille (ks. alla olevat taulukot). Puhallinsuojaimille ilmoitetaan suojauskertoimet, jotka kattavat koko laitteen osineen, ei pelkkää suodatinta. FF-etuliite tarkoittaa, että koko suojain on suodatin kiinnitysnauhoja lukuun ottamatta (Filtering Facepiece). Kaasunsuodattimien kohdalla esiintyvät luokat I-III kuvaavat aktiivihiilen määrää suodattimessa. Lisäksi saatavilla on erikoissuodattimia, jotka on varustettu omilla kirjainyhdistelmillä: esim. P3-pölynsuodatus vastaa tulo- ja poistoilmasuodattimissa HEPA-tason suodatusta.

Taulukko 1. Pölynsuodattimien pääluokat

Luokka Läpi menevien hiukkasten määrä enintään​
P1​ 20 %​
P2 6 %​
P3 2 % (reunavuoto otettu huomioon)​

Taulukko 2. Kaasusuodattimien tyypit

​Luokka Tunnusväri Käyttöalue
A​ ruskea orgaaniset kaasut, höyryt
B ​harmaa ​epäorgaaniset kaasut, höyryt
E ​keltainen happamat kaasut, höyryt
K vihreä ammoniakki ja sen yhdisteet

Taulukko 3. Kaasusuodattimien suodatusluokat

Luokka Käyttöalue
I pieni kapasiteetti (enintään 1000 ppm)
II keskisuuri kapasiteetti (5000 ppm)
III ​suuri kapasiteetti (10 000 ppm)

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR