Språk

Liikenne

Liikenne huonontaa edelleen merkittävästi etenkin kaupunkien ja taajamien ilmanlaatua. Autoilijoiden kannattaa huolehtia myös autojen raitisilmasuodattamien toimintakyvystä.

Autojen päästöt ovat vähentyneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Tähän ovat vaikuttaneet mm. katalysaattoritekniikan ja hiukkassuodattimien kehitys, sekä puhtaammat polttoaineet. Liikennemäärin jatkuva kasvaminen kuitenkin torpedoi tämän kehityksen positiivisia vaikutuksia ilmanlaatuun.

Vilkas liikenne ja arkiruuhkat ovat kaupungeissa ja taajamissa merkittävin huonon ilmanlaadun aiheuttaja. Epäpuhtauksille altistumisen voimakkuutta lisää pakokaasujen purkautuminen laimentumattomina suoraan hengityskorkeudelle.

Hengitysilmaa pilaavat etenkin erikokoiset hiukkaset ja typen oksidit. Pakokaasuissa on myös mm. häkää, erilaisia hiilivetyjä sekä hiilidioksidia. Otsonia muodostuu, kun päästöjen typenoksidit ja hiilivedyt reagoivat keskenään.

Sää vaikuttaa oleellisesti liikenteen epäpuhtauksien laimenemiseen. Pahimmat tilanteet syntyvät tyyninä pakkasaamuina kirkkaan yön jälkeen: Kylmä ilma on raskaampaa kuin lämmin ilma, joten tyynellä säällä ilmamassat eivät sekoitu keskenään. Maanpinnan lähellä oleva ilmakerros on jäähtynyt voimakkaammin kuin sen yläpuolinen ilmakerros. Aamuruuhkan pakokaasut kertyvät kylmään ilmakerrokseen lähelle maanpintaa, ja epäpuhtauksien pitoisuudet nousevat korkeiksi. Talvisin tilannetta pahentavat myös autojen katalysaattorien tehon heikkeneminen pakkasessa, kylmäkäynnistyksien päästöt sekä autojen joutokäyttäminen katujen varsilla. Autoilijoiden kannattaa huolehtia autojen raitisilmasuodattimien toimintakyvystä erityisesti pakkassäiden ja katupöly-sesonkien aikaan. Lue lisää raitisilmasuodattimista.

Liikenteen aiheuttamat hiukkasongelmat ovat pahimmillaan keväisin. Talven aikana nastarenkaiden alla jauhaantunut hiekoitushiekka ja asfalttipöly nousevat katupöynä hengitysilmaan. Kaupunkien ilmanlaatuun voi vaikuttaa toimivilla joukkoliikenneratkaisuilla, tehokkaalla katujen puhdistuksella ja suosimalla vähäpäästöisiä ajoneuvoja.

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe