Språk

CPAP-laitteen käyttö

CPAP-laitteen kunnossa pysymisen vuoksi oikeat käyttötavat ja laitteen säännöllinen huolto ovat tärkeitä.

Näin käytät CPAP-laitetta:

• Käytä CPAP-laitetta vähintään 4 tunnin ajan joka yö, mieluiten koko yö.
  • Käytä laitetta säännöllisesti.
  • Pidä huoli, että laitteen paine on juuri sinulle sopiva.
  • Pidä huoli, että maski sopii hyvin omille kasvoillesi.
  • Kokeile laitteessa olevaa kostutinta, jos laite aiheuttaa nenän ja suun kuivumisongelmia.
    • Varo, ettei CPAP-laitteeseen pääse vettä.
    • Ota vesisäiliö pois aina ennen liikuttelua.
    • Välttääksesi kondensaatiota ja veden höyrystymistä, aseta laite samalle tasolle tai hieman alemmaksi nukkujaan nähden (esim. yöpöydällä alempana kuin patjan yläreuna).
  • Ole kärsivällinen, CPAP-laitteeseen totuttelu voi viedä aikaa paitsi laitteen käyttäjältä myös läheiseltä (laitteen ääni voi häiritä).

CPAP-laite

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.