Språk

Ammattiastma

Ammattiastmaa voidaan epäillä, jos sairastunut työskentelee ammatissa, jossa on suurentunut astman riski tai hän käyttää työssään jotain yleisesti ammattiastmaa aiheuttavaa ainetta.

Tällaisia ammatteja voivat olla:

• leipuri,
  • tekstiilityöntekijä,
  • metallityöntekijä,
  • maataloustyöntekijä,
  • siivooja ja
  • maalari.

Ammattiastman todentamiseksi tulee osoittaa, että astman todennäköinen ja pääasiallinen aiheuttaja on työympäristössä esiintyvä aine eli altiste. Yleisimmät altisteet Suomessa ovat:

• kosteusvauriomikrobit ja jauhopölyt,
  • viljat ja rehut,
  • eläinten epiteelit, karvat tai eritteet,
  • varastopölypunkit,
  • puupölyt ja
  • kampaamokemikaalit.

Jotta astma voidaan todeta ammattitaudiksi, se edellyttää oireiden ja altistumisen välisen syy-yhteyden osoittamista. PEF-työpaikkaseuranta on tärkeä tutkimus ammattitaudin osoittamiseksi. Lääkäri toteaa ammattiastman lääketieteellisin perustein. Vakuutusyhtiö tekee korvauspäätöksen lainopillisin perustein. Ammattiastma korvataan tapaturmavakuutuslain nojalla.

Astman työperäinen paheneminen

Astman työperäisestä pahenemisesta on kyse silloin, kun astma pahenee työtä tehdessä, mutta ammattitautilain kriteerit eivät täyty. Tällaisissakin tapauksissa työpaikan astmaa pahentavia tekijöitä on vähennettävä tai kokonaan poistettava. Keinoina voi olla hengityssuojaimien käyttö, työtehtävien uudelleenjärjestely ja työolosuhteiden parantaminen.

Mikäli ammattiastmaa tai työn pahentamaa astmaa ei saada riittävään hoitotasapainoon tai työkyky on uhattuna, kannattaa selvittää ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuudet.

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ