Språk

Säännöllinen lääkehoito

Astman säännöllisen lääkehoidon perustana on hengitettävä kortisoni.

Astman hoidossa käytettävät lääkkeet ovat turvallisia. Keskeinen osa astman hoitoa on hoitavien lääkkeiden säännöllinen käyttö, sillä ne pitävät kurissa astmatulehduksen keuhkoputkien limakalvolla. Tavallisempia hengitettävien lääkkeiden haittoja, kuten kurkun käheytymistä sekä suun ja nielun hiivatulehduksen syntymistä, voidaan ehkäistä huuhtelemalla suu ja nielu vedellä hoitavan lääkkeenoton jälkeen. Toisinaan joudutaan kurkun käheytymisen takia vaihtamaan hoitava lääke toiseen lääkkeeseen.

Lääkityksen perustana on hengitettävä (inhaloitava) kortisoni. Kortisoni voi tehota joskus jo muutamassa päivässä, joskus riittävän tehon saanti voi kestää kuukaudesta kahteen. On tärkeää jatkaa hoitavan lääkkeen käyttöä, vaikka oireet häviävät.

Hengitettävät kortisonit vähentävät iäkkäiden astmaa sairastavien sairaalahoitoa ja kuolleisuutta. Ikääntyneen kohdalla kortisonin mahdolliset haitat, kuten suusammas, ihon oheneminen ja mustelmat sekä osteoporoosi tulevat helpommin esiin. Verensokeria ja verenpainetta on seurattava. Hengitettävästä kortisonista on kuitenkin enemmän hyötyä kuin haittaa. Tärkeää on löytää pienin mahdollinen hoitava lääkeannos. Tilajatkeen avulla otettava ponnekaasuaerosolivalmiste voi olla iäkkäälle paras vaihtoehto lääkkeen hengittämiseen.

Jotkut astmaa sairastavat käyttävät myös tablettimuotoisia, tulehdusta rauhoittavia lääkkeitä, kuten leukotrieenisalpaajia tai teofylliinejä. Lääkäri voi myös määrätä hengitettäviä yhdistelmälääkkeitä, joissa on hoitavan kortisonin lisäksi pitkävaikutteinen avaava lääke.

Hyvä hoitotasapaino merkitsee käytännössä seuraavia asioita:

• Hyvä toimintakyky ja elämänlaatu.
  • Oireeton arki.
  • Oirelääkettä korkeintaan kaksi kertaa viikossa.
  • PEF-seurannassa ei ole poikkeavia arvoja.

Hoitotasapainon löydyttyä tulehdusta hoitavaa lääkettä käytetään lääkärin ohjeistuksella vain sellainen määrä, joka pitää oireet kurissa. Jos astmaa sairastavalla on allergiaa, ei astmalääkitystä saa vähentää ennen siitepölykautta.

Astman pahenemisvaiheita ehkäistään lisäämällä hoitavaa lääkettä lääkärin ohjeen mukaisesti. Esimerkiksi allergista astmaa sairastava voi lääkärin ohjeen mukaan kaksinkertaistaa lääkkeensä juuri ennen siitepölykautta tai pakkaskaudella.

Kun astma on ollut pitkään oireeton, lääkäri voi harkita ajoittaisen lääkityksen mahdollisuutta, esimerkiksi hengitystieinfektion yhteydessä tai siitepölykautena.

Kela-korvaukset

Astmalääkkeet kuuluvat Kelan erityiskorvattaviin lääkkeisiin eli niiden hinnasta korvataan 65 %. Edellytyksenä on, lääkäri on todennut astman, arvioinut lääkkeen hyödylliseksi ja lääkitys on ollut käytössä vähintään 6 kuukautta. Lääkäri kirjottaa B-lausunnon, jolla erityiskorvaavuutta voi hakea Kelasta. Ennen erityiskorvaavuutta astmalääkkeet ovat peruskorvattavia (40 %) lääkkeitä.

Farmaseutti Eija Salo kertoo lääkeinhalaattorien käytöstä.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR