Språk

Keuhkoputkia avaavat lääkkeet

Keuhkoputkia avaavia lääkkeitä käytetään astman hoidossa silloin, kun oireet pahenevat tai henkeä ahdistaa.

Keuhkoputkia avaavat lääkkeet voivat olla nopea- (beeta2 -agonisti) tai pitkävaikutteisia. Avaavilla lääkkeillä saadaan supistuneet keuhkoputket nopeasti auki tai estetään supistuminen ennakolta, jolloin lääke otetaan ennen rasitusta.

Astmaa sairastavalla on oltava käytössä ja aina mukana keuhkoputkia avaava lääke oireiden helpottamiseksi. Jos avaavaa lääkettä joutuu käyttämään säännöllisesti, astma on huonosti hallinnassa ja lääkitystä on tehostettava. Avaavan lääkkeen tarpeen vähentyminen on tärkeä hoidon onnistumisen mittari.

Käytössä voi olla myös pitkävaikutteisia avaavia lääkkeitä.

Oirelääkkeet ovat yleensä nopeavaikutteisia sympatomimeettejä, jotka rentouttavat keuhkoputkien sileälihasta ja avaavat keuhkoputkia. Antikolinergit taas vähentävät keuhkoputkien supistumista ja limaneritystä.

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ