Språk

Keuhkoputkia avaavat lääkkeet

Oirelääkkeitä eli nopeasti keuhkoputkia avaavia lääkkeitä käytetään silloin, kun astmaoireet pahenevat tai silloin, kun henkeä ahdistaa.

Avaavien lääkkeiden avulla saadaan nopeasti avattua jonkin ärsykkeen vuoksi supistuneet keuhkoputket. Oirelääkettä voidaan myös käyttää esimerkiksi ennen rasitusta estämään keuhkoputkien supistumista.

Keuhkoputkia avaavia lääkkeitä on sekä nopeavaikutteisia että pitkävaikutteisia. Yleensä oirelääkkeet ovat nopeavaikutteisia sympatomimeettejä (beeta2agonisteja). Astmassa pitkävaikutteisia avaavia lääkkeitä käytetään säännöllisen hengitettävän kortisonin lisälääkkeenä. Käytössä on pitkävaikutteisia beeta2agonisteja ja pitkävaikutteisia antikolinergejä (tiotropium).

Sympatomimeetit rentouttavat keuhkoputkien sileälihasta ja avaavat keuhkoputkia. Antikolinergit vähentävät keuhkoputkien supistumista ja limaneritystä.

Astman hoitoon on tulossa 3 lääkkeen kiinteitä yhdistelmiä, joihin kuuluvat inhaloitava kortisoni, pitkävaikutteinen beeta2agonisti ja pitkävaikutteinen antikolinergi.