Språk

Keuhkoputkia avaavat lääkkeet

Keuhkoputkia avaavia lääkkeitä käytetään astman hoidossa silloin, kun oireet pahenevat tai henkeä ahdistaa.

Keuhkoputkia avaavat lääkkeet voivat olla nopea- (beeta2 -agonisti) tai pitkävaikutteisia. Avaavilla lääkkeillä saadaan supistuneet keuhkoputket nopeasti auki tai estetään supistuminen ennakolta, jolloin lääke otetaan ennen rasitusta.

Astmaa sairastavalla on oltava käytössä ja aina mukana keuhkoputkia avaava lääke oireiden helpottamiseksi. Jos avaavaa lääkettä joutuu käyttämään säännöllisesti, astma on huonosti hallinnassa ja lääkitystä on tehostettava. Avaavan lääkkeen tarpeen vähentyminen on tärkeä hoidon onnistumisen mittari.

Käytössä voi olla myös pitkävaikutteisia avaavia lääkkeitä.

Oirelääkkeet ovat yleensä nopeavaikutteisia sympatomimeettejä, jotka rentouttavat keuhkoputkien sileälihasta ja avaavat keuhkoputkia. Antikolinergit taas vähentävät keuhkoputkien supistumista ja limaneritystä.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.