Språk

Erilaisia hoitokeinoja uniapneaan

CPAP-hoidon lisäksi/sijasta uniapneaa voidaan hoitaa uniapneakiskolla, leikkauksilla tai sähköstimulaatiolla.

Rokotukset

Uniapneaa sairastavan ja hänen läheisensä kannattaa ottaa vuosittain kausi-influenssarokote. Uniapneaa sairastavat saavat rokotteen ilmaiseksi omalta terveysasemaltaan.

Uniapneakisko

Uniapneakiskoa käytetään nukkuessa. Se tuo alaleukaa eteenpäin ja estää kielen painumista taakse. Kisko auttaa parhaiten lieväoireisia, normaalipainoisia uniapneaa sairastavia, joilla hengityskatkot esiintyvät pääasiassa selällä nukkuessa. Toisinaan hoitoa käytetään silloin, kun CPAP-hoito ei syystä tai toisesta onnistu.
Uniapneakisko ei sovellu vaikeaa hampaiden kiinnityskudossairautta potevalle. Hoito voi myös kipeyttää leukaniveliä ja lisätä syljen eritystä kiskon ollessa suussa sekä pahentaa purentavirheitä.

Leikkaushoito

Mikäli elämäntapojen muutokset, CPAP-hoito tai uniapneakisko eivät auta, voidaan harkita leikkaushoitoa. Leikkaushoito on mahdollista myös silloin, jos uniapneaa sairastavalla on merkittäviä rakenteellisia poikkeuksia nenän tai nielun alueella.
Leikkaushoitoja ovat ylähengitysteiden leikkaus (esimerkiksi nenän avaava leikkaus), nielun alueen hoito radiotaajuuskirurgialla, leuan alueen leikkaus (esimerkiksi ylä- ja alaleukaa voidaan tuoda leikkauksella eteenpäin) tai lihavuusleikkaus. Lihavuusleikkaus ei yleensä poista uniapneahoidon tarvetta kokonaan, mutta se lievittää oireita.

Sähköstimulaatiohoito

Sähköstimulaatio on kokeellista hoitoa. Siinä asetetaan solisluun alle laite, joka stimuloi sähköisesti kielen liikehermoa unen aikana. Stimulointi vakauttaa ja laajentaa hengitysteitä.

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ