Språk

Keuhkoahtaumataudin tavallisimmat aiheuttajat

Tupakointi ja altistuminen pölyille, käryille ja ilmansaasteille lisäävät alttiutta sairastua keuhkoahtaumaan.

Ylivoimaisesti suurin yksittäinen keuhkoahtaumataudin aiheuttaja on tupakointi. Arvioiden mukaan puolet tupakoitsijoista sairastuu keuhkoahtaumatautiin jossakin vaiheessa. Mitä enemmän ihminen polttaa ja mitä kauemmin hän on tupakoinut, sitä suurempi riski hänellä on sairastua. Tätä riskiä voidaan kuvata ns. askivuosissa. Jo 10 askivuotta aiheuttaa selviä riskejä terveydelle.

Askivuosi lasketaan kertomalla poltettujen savukkeiden määrä vuosilla ja jakamalla tulo kahdellakymmenellä. Yksi askivuosi tarkoittaa esimerkiksi 20 savuketta päivässä vuoden ajan tai kaksi askia päivässä puolessa vuodessa.

Tupakansavun lisäksi altistuminen työympäristön pölyille, käryille ja ilmansaasteille lisää jonkin verran sairastumisriskiä. Arvioiden mukaan n. 15 prosenttia keuhkoahtaumataudeista on työperäisiä. Erityisen riskialtista on, jos tupakoiva henkilö altistuu työsään pölyille, kaasuille ja huuruille. Pölyisessä työssä työskenteleville on tehtävä keuhkojen toimintakoe eli spirometriatutkimus 1–3 vuoden välein.

Nuorella iällä ilmenevän keuhkoahtaumataudin aiheuttaja voi olla harvinainen alfa1 -antitrypsiininpuutos, joka on perinnöllinen aineenvaihduntasairaus.

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe