Språk

Keuhkoahtaumataudin taudinmuodot

Keuhkoahtaumataudilla on erilaisia taudinmuotoja eli ilmiasuja (fenotyypit).

Taudinmuotoihin vaikuttavat oireiden ja ahtauman vaikeusaste, pahenemisvaiheiden riski ja se, onko sairastuneella myös astma. Taudinkuva vaikuttaa sairauden etenemiseen ja lääkityksen valintaan.

Pitkittynyt ilmateiden tulehdus (krooninen bronkiitti)

Pitkittyneessä ilmateiden tulehduksessa on kyse jatkuvasta, pitkäaikaisesta limaisesta yskästä. Se edeltää usein keuhkoahtaumatautia, mutta kaikki eivät välttämättä sairastu keuhkoahtaumatautiin.

Ilmateiden ahtautuminen (obstruktio)

Pysyvä ahtautuminen alkaa pienistä ilmateistä ja etenee eri ihmisillä eri tahtia. Tupakoinnin lopettaminen hidastaa ahtautumista.

Keuhkolaajentuma (emfyseema)

Tupakointi voi aiheuttaa myös keuhkojen laajentumaa, jossa keuhkorakkulat ovat laajentuneet rakkuloiden seinämien, verisuonten ja pienten ilmateiden tuhoutumisen myötä. Hapen siirtyminen elimistöön ja hiilidioksidin poistuminen on häiriintynyt.

Keuhkoahtaumatauti ja astma

Erityisesti ikääntyneillä voi olla sekä keuhkoahtaumatauti että astma. Joidenkin arvioiden mukaan jopa puolella keuhkoahtaumapotilaista on myös astma.

Keuhkoahtaumataudin ja astman erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa, koska molempien oireet ovat hyvin samankaltaiset. Keuhkoahtaumataudin alku on usein hidas ja oireet tulevat esiin pidemmällä aikavälillä vähän kerrallaan. Astmassa sairauden alku taas on useimmiten nopea.
Keuhkoputkien ahtautuminen on keuhkoahtaumataudissa astmasta poiketen usein etenevää ja pysyvää. Keuhkoahtaumataudissa oireet pahenevat vähitellen, astman luonteeseen kuuluu puolestaan oireiden vaihtelevuus. Katso lisää: Astma.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR