Språk

Keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheet ja seuranta

Pahanemisvaiheiden ehkäisy on erityisen tärkeätä, sillä vaikeutuessaan pahenemisvaihe voi vaatia sairaalahoitoa. Heikentyvän voinnin taustalla voi olla myös muita syitä.

Keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheessa sairauden tavanomaiset oireet pahenevat äkillisesti ja lääkityksen väliaikainen tehostaminen on tarpeen lääkärin ohjeiden mukaisesti. Keuhkoahtaumatautia sairastavan tuleekin hakeutua herkästi terveydenhuoltoon pahenemisvaihetta epäillessään.

Pahenemisvaihe käynnistyy yleensä viruksen tai bakteerin aiheuttamasta hengitystietulehduksesta. Flunssan ja nuhakuumeen tehokas ja riittävän varhainen hoito onkin ratkaisevan tärkeää. Pahenemisvaihe voi aiheutua myös sääolosuhteista (pakkanen, helle), ilmansaasteista ja lääkehoidon keskeyttämisestä.

Yleisimmät tunnusmerkit keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheesta ovat:

• lisääntynyt hengenahdistus,
  • ysköksiä erittyy tavallista enemmän ja niiden väri muuttuu,
  • arjen askareiden tekeminen vaikeutuu,
  • liikkuminen vaikeutuu,
  • hengitysvaikeudet herättävät öisin ja
  • lyhytvaikutteisia avaavia lääkkeitä tarvitaan tavallista enemmän.

Jos sairauteen liittyy monia liitännäis- tai pitkäaikaissairauksia, toistuvia pahenemisvaiheita, mahdollisesti paljon oireita ja arjen hankaluuksia, on sairastunut usein monen eri yksikön ja asiantuntijatahon hoidossa.

Kaikkien sairauksien, niiden hoitojen ja lääkityksen kokoaminen kirjalliseen suunnitelmaan on ensiarvoisen tärkeää. Se auttaa lääkehoidon ja oikea-aikaisen seurannan toteuttamisessa. Kirjallisen suunnitelman laatimiseen voi käyttää lääkekortti -palvelua.

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ