Språk

Näin ratkaiset VOC-ongelmia

VOC-ongelmat ovat aina tapauskohtaisia.

On tärkeää selvittää, mikä on VOC-päästön lähde. Usein selvittämistyöhön tarvitaan asiantuntijan apua.

Kun VOC-päästön lähde on tunnistettu, on mahdollista reagoida seuraavin toimenpitein:

• Poista haittaa aiheuttavat rakennus- ja sisustusmateriaalit sekä irtaimisto sisätiloista.
  • Vältä hajuhaittoja aiheuttavia pesuaineita.
  • Lisää ilmanvaihtoa, jotta haitallisten yhdisteiden pitoisuudet laimenevat.
    • Huom. tämä soveltuu lähinnä uuden materiaalin sisältämien päästöjen poistumisen vauhdittamiseen. Ilmanvaihto ei siis ole riittävä ratkaisu, jos pitoisuudet ovat suuria ja ongelma on laaja, esimerkiksi materiaalien vanhentumisesta tai kostumisesta johtuvat vauriot.
  • Kapseloi mahdollisuuksien mukaan hajun lähde, niin hidastat päästön kulkeutumista sisäilmaan.
  • Tuuleta päästön lähdettä (ilmastoidut lattiat ja matot).
  • Pahimmillaan pääset eroon VOC-ongelmista vain pinnoitteiden ja tasoitteiden poistamisella.

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ