Språk

Näin ratkaiset VOC-ongelmia

VOC-ongelmat ovat aina tapauskohtaisia.

On tärkeää selvittää, mikä on VOC-päästön lähde. Usein selvittämistyöhön tarvitaan asiantuntijan apua.

Kun VOC-päästön lähde on tunnistettu, on mahdollista reagoida seuraavin toimenpitein:

• Poista haittaa aiheuttavat rakennus- ja sisustusmateriaalit sekä irtaimisto sisätiloista.
  • Vältä hajuhaittoja aiheuttavia pesuaineita.
  • Lisää ilmanvaihtoa, jotta haitallisten yhdisteiden pitoisuudet laimenevat.
    • Huom. tämä soveltuu lähinnä uuden materiaalin sisältämien päästöjen poistumisen vauhdittamiseen. Ilmanvaihto ei siis ole riittävä ratkaisu, jos pitoisuudet ovat suuria ja ongelma on laaja, esimerkiksi materiaalien vanhentumisesta tai kostumisesta johtuvat vauriot.
  • Kapseloi mahdollisuuksien mukaan hajun lähde, niin hidastat päästön kulkeutumista sisäilmaan.
  • Tuuleta päästön lähdettä (ilmastoidut lattiat ja matot).
  • Pahimmillaan pääset eroon VOC-ongelmista vain pinnoitteiden ja tasoitteiden poistamisella.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR