Språk

Rakentamisilmoitukset verottajalle

Rakentamisilmoitus on tehtävä ennen loppukatselmuksen pitoa, sillä verohallinnolta saatu todistus esitetään rakennustarkastusviranomaiselle.

Rakennuttajalla on lain mukaan velvollisuus ilmoittaa tietoja Verohallinnolle rakentamiseen liittyvistä urakoista.

Omakotitalon omistaja tekee homekorjausurakasta rakentamisilmoituksen verohallintoon, jos kyseessä on rakennusluvanvarainen työ. Urakkahinnalla ei ole merkitystä ilmoituksen antamisessa.

Asunto-osakeyhtiö tekee rakentamisilmoituksen homekorjausurakasta, jos urakkasopimuksen arvo on yli 15 000 € ilman arvonlisäveroa. Rakentamisilmoitus annetaan myös silloin, kun 2 tai useampi urakoitsija toimii samalla työmaalla yhtä aikaa tai peräkkäin ja urakkasopimusten yhteenlaskarvo on yli 15 000 € ilman arvonlisäveroa. Asunto-osakeyhtiön urakassa ei ole merkitystä, onko kyseinen työ rakennusluvallinen vai ei.

Asunto-osakeyhtiön rakentamisilmoitus ja sen tekeminen (www.vero.fi)

Rakentamisilmoitusten tekeminen, Paperinen rakentamisilmoitus ja Sähköinen rakentamisilmoitus (www.vero.fi)

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe