Språk

Siivous

Homekorjaustyö vaatii 3 erilaista siivousta.

Purkuvaiheen ja rakennusjätteiden poistamisen jälkeen tehdään perusteellinen katosta lattiaan ulottuva siivous, jotta uudet rakenteet voidaan rakentaa puhtaille alustoille.

Korjaustöiden päätyttyä tehdään rakennussiivous.

Homekorjauksen viimeinen vaihe on homesiivous, jossa tilat siivotaan homeettomiksi ja irtaimisto puhdistetaan. Homesiivousta ja irtaimiston puhdistamista ei saa laiminlyödä, sillä homekorjaustöissä sisäilmaan ja pinnoille vapautuu aina runsaasti mikrobeja. Jos siivousta ei tehdä, tai se tehdään huonosti, pinnoille jää jo aiemmin oireita aiheuttaneita mikrobeja.

Desinfektio (desinfiointiaineilla käsittely) ei ole siivoustoimenpide. Desinfektiota kannattaa käyttää lähinnä viemäriveden saastuttamissa vaurioissa.

Siivoustöiden aikana on tärkeää käyttää henkilökohtaisia suojaimia, joilla estetään homepölyn ja homeiden aineenvaihduntatuotteiden pääsy hengitysteihin ja iholle.

Sisäilmasta herkästi oireilevien tai ammattitautiin sairastuneiden ihmisten korjattuihin tiloihin ei pidä viedä mitään homevauriokohteessa ollutta irtaimistoa.

Hengityssuojaimet
Ohje siivoukseen ja irtaimiston puhdistukseen kosteus- ja homevauriokorjausten jälkeen

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ