Språk

Helena Kummala

Helena Kummala on valmistunut kokemustoimijaksi 2017. Hän keikkailee myös Skypen välityksellä.

Helena Kummala - Kokemustoimija

sähköposti: helena.kummala@gmail.com
insta: kummahelena

Motto

❤   Look for something positive in each day, even if some days you have to look little harder.

❤   Asenne ratkaisee, aina.

❤   Arki on sitä luksuselämää.

Aihepiiri

Olen yli nelikymppinen kotiäiti, vaimo ja koiriemme mamma ❤
Olen saanut elämältä kaksi isoa lahjaa, poikamme syntymä, 2009 ja uudet keuhkot, 2014. Enempää en voisi toivoa, olen tästä elämästä todella kiitollinen! Läheiset, liikkuminen ja luonto on minun "pyhä kolminaisuuteni". On ihanaa saada hengästyä, kun vaikka pyöräilen poikani ja mieheni kanssa. Olen kystisen fibroosin yksi soturi diabeteksen kera ja keuhkonsiirrokas. Kystinen fibroosi on ollut osa minua päivän ikäisestä asti, ja minä osa sitä, en tiedä mitä on olla terve, ja se asia on mulle ihan fine! Tänä päivänä koen, että SAAN tehdä asioita, siitä kuuluu iso kiitos perheelleni, luovuttajalleni sekä Suomen hienolle terveydenhoitojärjestelmälle.

Palvelut

Luennoin mielelläni eri koulutustilaisuuksissa, vertaisryhmille, terveydenhuollonalan ammattilaisille ja kehittäjille. Vertaistukitoiminta on myös lähellä sydäntä.

Ammattitausta ja osaaminen

Tänä päivänä haluan oman kokemukseni kautta jakaa tietoa sairaudesta, keuhkojensiirrosta, elämästä pitkäaikaissairaana, sekä tuoda semmosta positiivista henkeä sairaudesta huolimatta, elämän arkiset asiat ovat se onni ja hyvä.

Työelämälle kannoin korteni kekoon ”toimistorottana” pian kymmenen vuotta, nyt on aika nauttia tästä lahjasta, elämänjatkoajasta, perheeni kanssa.

Paikallinen yhdistys ja keikkailualue

Oulun Seudun Hengitysyhdistys, Suomen CF -yhdistys, Pohjois-Pohjanmaa ja muu Suomi.

Kokemus

Vaikuttaa kokemustoimintaa Pohjois-Pohjanmaalla ohjausryhmän jäsen, syksy 2018 -

Kokemustoimintaa yhteistyöllä seminaarissa yhtenä puhujana Oulussa, syksy 2018
Minun tarinani: Keuhkonsiirto palautti ilon elämään, Raahen Seudun Hengitysyhdistys ry, kevät 2018

Ihminen vai tapaus -opintojaksolla mukana kokemustoimijana oman tarinan kautta sekä yhtenä panelistinjäsenenä keskustelemassa, OAMK kevät 2018

Ihminen vai tapaus -luentosarjassa kokemuskoulutuksen näyttöluento, OAMK kevät 2017

Minun tarinani: Keuhkonsiirto palautti ilon elämään, syksy 2016 (skype), Hengitysliitto

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR