Språk

Vinkkejä

Tietolähteitä sisäilmasta oireilevien ja sairastavien vertaistukeen ja ohjeita sisäilmaongelmien ratkaisuun.

Tutustu Hengitysliiton julkaisemiin oppaisiin

Sisäilmasta oireilevien ja sairastavien vertais- ja tukiverkostohankkeen selvitys: Sisäilmasta sairastuneiden selviytymisen ja syrjäytymisen kokemuksia

Vertaisohjaajan oppaat

Vertaisohjaajan opas sisäilmasta oireileville ja sairastaville

Opettajat ja koululaiset -oppimateriaali

Sisäilma haltuun! - Oppimateriaali yläkouluikäisille

Katso video

Sisäilmasta oireilevat tai sairastavat lapset

Vanvaryn ohjeet koulujen sisäilmaongelmien ratkaisuun

Sisäilmasta sairas – Meeri Jaakkolan dokumentti

Vertaisten videoita

Sisäilmasta sairastuneiden Santran ja Pihlan tarina I

Sisäilmasta sairastuneiden Santran ja Pihlan tarina II

Sisäilmasta sairastuneen Heikki Huotarin tarina

Kirjallisuutta

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2012: Rakennusten kosteus- ja homeongelmat,, s. 91 Työturvallisuuslaki, 23.8.2002/738 Työterveyshuoltolaki, 21.12.2001/1383

Hannuksela M ja Haahtela T: Tuoksuherkkyys on todellista. Duodecim 2011; 127:706-11.

Korppi M, Laitinen S, Taskinen T, Reiman M, Nevalainen A, Husman T. Mould-specific immunoglobulin G antibodies in a child population. Ped Allergy Immunol 2003; 14:371-377.

Meklin T, Putus T, Hyvärinen A, Haverinen-Shaughnessy U, Lignell U, Nevalainen A. Koulurakennusten kosteus- ja homevauriot - opas ongelmien selvittämiseen. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja C2/2008. Pdf-versio: www.julkari.fi.

Pimiä-Suwal, Minna: Työhaluisesta väliinputoajaksi : Sisäilmasta sairastuneiden kokemuksia työelämässä pysymisestä ja työhön paluusta. Opinnäytetyö 2017. Lue uutinen aiheesta.

Putus T: Home ja terveys, kosteusvauriohomeiden ja hiivojen terveyshaitat, Suomen ympäristö- ja terveysalan kustannus oy, 2010.

Sinokki M: Työpaikan sisäilmasto – oireilun syy vai työyhteisöongelmien syntipukki?, Duodecim 2014;130:106-7

Sari Mäki & Kiti Haukilahti: Sisäilmasta oireilevien ja sairastavien tilapäismajoituksen tarpeet ja asunnottomuuden kokemukset

Sari Mäki ja Toni Ryynänen: Köyhät, pakotetut, kyvyttömät ja toivottomat – sisäilmasta sairastuneiden kokemuksia taloudellisesta asemasta. Janus vol. 24 (3) 2016, 211–229.

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ