Språk

Hengitys-lehti -extra

Täällä voit lukea Hengityslehdessä ilmestyneistä jutuista laajempia versioita.

Tervetuloa uusi luottamusjohto!

Tammikuussa Hengitysliitto sai uuden liittovaltuuston ja liittohallituksen kaudelle 2019–2022. Toivotamme uuden luottamusjohdon tervetulleeksi luotsaamaan toimintaamme.

Hengitysliiton verkkosivuille hyvä arvosana

Hengitysliiton verkkosivut uudistettiin vuoden 2017 lopussa. Vuoden 2018 loppupuolella järjestimme kaikille sivuston käyttäjille suunnatun kyselyn selvittääksemme, kuinka hyvin onnistuimme uudistuksen tavoitteissa.

Juhlatunnelmia ja lähiruokaa

Hotelli Lasaretin vuoropäällikkö Pauliina Kokko on rakentanut Hengitysliiton lehden lukijoille juhla-annoksen porosta ja kotimaisista juureksista.

Livet med KOL

Att insjukna i kroniskt obstruktiv lungsjukdom förändrar livet och levnadsvanorna. Med de nationella rekommendationerna vill man säkerställa, att alla som insjuknat i KOL får kunskap till stöd för sin egenvård.

Eteenpäin elämässä eli kuinka selviydyin homekotikriisistä
Vastoinkäymiset koettelevat ihmisiä eri tavoin. Joku sisuuntuu siinä, missä toinen lannistuu. Homekotikriisissä asioita selvitellään ja korjataan yleensä pitkään ja joskus kaikki ei aina suju kuten pitäisi. Kaikesta voi kuitenkin selvitä elämässä eteenpäin.

Istutko sinä itsesi hengiltä?
Tieto lisää tuskaa, mutta uskottava se on: nykyajan ihminen istuu itsensä hengiltä. Valveillaoloajastamme istumme suuren ajan, kotona ja töissä.

Väsynyt nainen

Mistä puhumme, kun puhumme sisäilmasta sairastumisesta?
Lastentautien erikoislääkärin Tiina Tuomelan haastattelu.

LKT Tiina Tuomela

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe