Språk

Harvinaista keuhkosairautta sairastavien vertaisryhmät

Vertaistuen merkitystä ei voida korostaa liikaa ja läheisten tai ammattilaisten antama tuki ei korvaa vertaisten antamaa tukea. Vertaistuki koetaan usein voimaannuttavaksi, vertaisilta saa käytännön vinkkejä ja tulee kuulluksi.

Usein vertaistukea kaivataan heti silloin, kun on saanut harvinaisen diagnoosin. Joskin vertaistuen tarve saattaa tulla myöhemminkin. Vertaistuki voi olla kahden keskistä tai ryhmässä joko kasvokkain tai verkon välityksellä tapahtuvaa.

Käy tutustumassa harvinaisten keuhkosairaiden vertaisryhmiin, joista on tehty tulostettavat esitteet Hengitysliiton uudistuneille verkkosivuille. Tällä hetkellä harvinaisille keuhkosairaille on vertaisryhmiä Etelä-, Länsi- ja Pohjois-Suomen alueella sekä verkossa.

Ota yhteyttä, jos koet tarvitsevasi vertaistukea, mutta sinulle ei löytynyt sopivaa ryhmää.

Tietoa vuoden 2018 harvinaisten keuhkosairaiden vertaistoiminnasta on seuraavassa Hengityskirjeessä.

Lisätietoja: Marika Kiikala-Siuko, marika.kiikala-siuko(a)hengitysliitto.fi, p. 050 539 3071.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR