Språk

Harvinaista keuhkosairautta sairastavien vertaisryhmät

Vertaistuen merkitystä ei voida korostaa liikaa ja läheisten tai ammattilaisten antama tuki ei korvaa vertaisten antamaa tukea. Vertaistuki koetaan usein voimaannuttavaksi, vertaisilta saa käytännön vinkkejä ja tulee kuulluksi.

Usein vertaistukea kaivataan heti silloin, kun on saanut harvinaisen diagnoosin. Joskin vertaistuen tarve saattaa tulla myöhemminkin. Vertaistuki voi olla kahden keskistä tai ryhmässä joko kasvokkain tai verkon välityksellä tapahtuvaa.

Käy tutustumassa harvinaisten keuhkosairaiden vertaisryhmiin, joista on tehty tulostettavat esitteet Hengitysliiton uudistuneille verkkosivuille. Tällä hetkellä harvinaisille keuhkosairaille on vertaisryhmiä Etelä-, Länsi- ja Pohjois-Suomen alueella sekä verkossa.

Ota yhteyttä, jos koet tarvitsevasi vertaistukea, mutta sinulle ei löytynyt sopivaa ryhmää.

Tietoa vuoden 2018 harvinaisten keuhkosairaiden vertaistoiminnasta on seuraavassa Hengityskirjeessä.

Lisätietoja: Marika Kiikala-Siuko, marika.kiikala-siuko(a)hengitysliitto.fi, p. 050 539 3071.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.