Språk

Ilman päivänä juhlittiin luontoa

Ilman päivä 26.8. on myös sisäilmasta sairastuneiden oma teemapäivä. Tänä vuonna päivää vietettiin eri puolella maatamme juhlimalla luontoa. Kansallispuistoissa kajahtavaa kuorolaulua päästiin ihailemaan myös iltauutisissa. Hengitysliitto ja paikalliset jäsenyhdistykset järjestivät liikuntatapahtumia, jotka olivat samalla osa ”Suomi liikkuu 100 lasissa!” –kampanjaa. Tapahtumiin lähti mukaan bussilasteittain eri hengitysyhdistysten jäseniä. Yhteensä mukana oli satoja osallistujia, mikä oli erittäin hieno asia!

Suomen luontokeskus Haltiassa Espoossa järjestettiin mukavan yhdessäolon lisäksi ohjattua kävelyä esteettömällä reitillä Maahisenkierroksella. Haukkalammen jylhissä maisemissa kaikkiaan 150 laulajaa Ylioppilaskunnan laulajista ja Tapiolan kuorosta kajautti Suomen luonnon ja itsenäisyyden kunniaksi. Repoveden kansallispuistossa kuunneltiin kuorolaulua, lenkkeiltiin ja paistettiin makkaraa. Satalinnan sairaalan alueella Harjavallassa päivän täyttivät luentojen lisäksi mm. sauvakävely ja keppijumppa. Sateinen sää ei menoa haitannut, tässä porukassa riittää vielä virtaa!

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR