Språk

Harvinaisten keuhkosairautta sairastavien ja heidän läheistensä vertaisryhmien tapaaminen Tampereella

Tampereen harvinaista hengityssairautta sairastavat saivat maanantaina 5. päivä kesäkuuta vieraita Turusta. Aamulla oli Turusta lähtenyt pikkubussilla 15 hengen porukka ja vastassa oli 13 tamperelaista. Tapaamiseen osallistui myös Hengitysliitosta Länsi-Suomen suunnittelija Hanna-Leena Kärkkäinen ja harvinaistoiminnan suunnittelija Marika Kiikala-Siuko. Edellisen kerran vertaisryhmät tapasivat kesällä 2015 Turussa.

Aamulla aurinko lupasi mukavaa säätä Tallipihan ja Tammerkosken ympäristön tutustumiseen. Sää teki kuitenkin muutoksen sen aikana, kun ruokailimme Panimoravintola Plevnassa. Sade ei kuitenkaan haitannut vaan osa lähti ruokailun jälkeen tutustumaan Tallipihaan, josta löytyi muun muassa erittäin herkullinen suklaapuoti. Osa lähti tutustumaan Tammerkosken ympäristöön ja huhujen mukaan Koskikeskuksen kauppojen tarjontaan. Osa otti heti matkakohteekseen Kahvisalongin, jossa Tampereen Hengitysyhdistys tarjosi iltapäiväkahvit herkullisen kakkupalan kera.

Päivän aikana vaihdettiin kokemuksia ja ajatuksia vertaisten kanssa. Missään kohdin ei tullut kuulua Tampere-Turku vastakkainasettelua ja tapaaminen sujui rauhallisesti, mutta iloisin mielin. Kahvisalongissa turkulaiset kiittivät tapaamisesta ja heidän vertaisohjaajansa Kai Rusi ojensi tamperelaisille lahjan, jonka vastaanotti tamperelaisten vertaisohjaaja Ritva Vuorimäki.

Andningsförbundet i sociala medier

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

Katupöly pöllyää ja siitepölyäkin alkaa olla ilmassa. Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat neuvovat vaihtamaan ilmanvaihdon suodattimet viimeistään nyt, jotta suodattimet kestävät ulkoilman epäpuhtauksien aiheuttaman rasituksen. Lue lisää: https://bit.ly/2GrvJ9E

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe