Språk

Ensimmäiset vertaistukijat koulutuksessa

Tammikuun viimeisenä viikonloppuna pidettiin Jyväskylässä Hengitysliiton järjestämä Vertaistukijakoulutus, johon osallistui 19 henkilöä eri puolilta Suomea.

Yksi osallistujista oli Merja Mikkonen Kuopiosta. Kiinnostus koulutukseen ja yleensäkin vertaistukijana toimimiseen on syntynyt omien kokemusten kautta. Merja kertoo, että joskus omassa elämässä on ollut tilanne, jolloin hän olisi tarvinnut vertaistukea, vierellä kulkijaa, joka olisi auttanut selviytymään vaikeiden aikojen ja ehkä tietämättömyydenkin yli. Silloin kävi mielessä, että olisi unelma toimia joskus vertaistukijana.

Nyt se toive ja unelma on toteutumassa kun ensimmäinen koulutusviikonloppu on koettu. Merja sanoo, että koulutukseen meno jännitti hieman, mutta nopeasti viikonlopun aikana löytyi ”sielunsiskoja” joiden kanssa asioiden pohdinta ja keskustelut antoivat voimaa ja lisää innostusta asiaan. Viikonloppu oli lämminhenkinen ja kouluttajat osaavia. Ryhmäkeskustelut olivat antoisia ja niissä tilanteissa ryhmän vertaisuus lähti elämään. Pohdimme samoja kysymyksiä, mutta jokaisessa asiat lähtivät elämään omakohtaisen kokemuksen ja oman sairauden kautta, Merja sanoo.

Merja toimii myös Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen hallituksessa ensimmäistä kautta ja hän odottaa mielenkiinnolla sekä hallitustyöskentelyä että vertaistukijakoulutuksen syksyn viikonloppua ja ryhmäläisten tapaamista. Yhteyttä toisiin pidetään tässä välilläkin ja oma sisäinen prosessi on käynnistynyt, hän tuumaa.

Merja kynäili koulutusviikonlopun aikana runon ajatuksistaan:

Vertaisuus on meille yhteinen juttu
vaikka tuettava on ehkä monesti vieras eikä tuttu.
Vertainen tukee sydämellä toista.
Ei ole vertaisuuden lajia moista.
Olemme nyt kuin yhteinen perhe.
Apua toisiltamme saamme ettei
tukemiseen tule turha erhe.
Ota siis yhteyttä, kun tulee hätä.
Hengitysliitto auttaa, ei sua yksin jätä.

Merja Mikkonen

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR