Språk

Näin suojaudut katupölyltä

Tältä sivulta löydät vinkkejä ja neuvoja, miten voit suojautua katupölyltä.

Näin suojaudut katupölyltä:

• Vältä liikkumista ongelma-alueilla kuivalla säällä pahimpaan pölyaikaan. Vilkkaimmin liikennöidyt kadut pölyävät eniten.
  • Asenna hiukkassuodattimet tuloilmaventtiileihin ja ilmanvaihtokoneisiin niin kotona, työpaikalla kuin autossakin. Muista vaihtaa suodattimet ohjeiden mukaisesti.
  • Vältä ikkunatuuletusta ja asenna pölysuodatin tuuletusikkunaan.
  • Ilmanlaadun heikentyessä hengitys- ja sydänsairaiden sekä allergisten ihmisten on hyvä pitää lääkärin määräämä lääkitys mukana ulkona liikuttaessa. Ärsytysoireita voi helpottaa kostuttamalla limakalvoja tarkoitukseen sopivilla suihkeilla tai tipoilla.
  • Huom. terveydentila, jolloin ei kannata käyttää hengityssuojainta:
    • keskivaikea/vaikea astma on huonossa tasapainossa
    • on keuhkoahtauma
    • on krooninen sydän- ja verisuonitauti.

Suojaa vauvat ja lapset pahimpaan katupölyaikaan

Lapsilla ilmenee samat terveyshaitat kuin aikuisillakin. Katupölyllä on yhteys astman puhkeamiseen. Lapset altistuvat yleensä aikuisia enemmän katupölylle, koska erityisesti alle 11-vuotiaat lapset ulkoilevat aikuisia useammin. Tyynellä ilmalla katupölyä ei sekoitu ilmaan.

Suositeltavaa on ulkoiluttaa vauvoja ja lapsia kaukana vilkasliikenteisiltä väyliltä: puistoissa, metsäreiteillä, järven tai meren rannoilla jne. Lastenvaunujen päätykuvun voi peittää, silloin tosin ilmanlaatu voi heiketä. Kun katupölyaika on pahimmillaan, lasta kannattaa nukuttaa kaukana vilkasliikenteisen katujen varsilta. Kotipihat ovat yleensä suhteellisen turvallisia. Toistaiseksi ei ole olemassa hengityssuojaimia, jotka olisivat suunniteltu lapsille.

Lue THL:n uudet suositukset hengityssuojaimien käytöstä katupölyhaittojen torjunnassa.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen