Språk

Näin suojaudut katupölyltä

Tältä sivulta löydät vinkkejä ja neuvoja, miten voit suojautua katupölyltä.

Näin suojaudut katupölyltä:

• Vältä liikkumista ongelma-alueilla kuivalla säällä pahimpaan pölyaikaan. Vilkkaimmin liikennöidyt kadut pölyävät eniten.
  • Asenna hiukkassuodattimet tuloilmaventtiileihin ja ilmanvaihtokoneisiin niin kotona, työpaikalla kuin autossakin. Muista vaihtaa suodattimet ohjeiden mukaisesti.
  • Vältä ikkunatuuletusta ja asenna pölysuodatin tuuletusikkunaan.
  • Ilmanlaadun heikentyessä hengitys- ja sydänsairaiden sekä allergisten ihmisten on hyvä pitää lääkärin määräämä lääkitys mukana ulkona liikuttaessa. Ärsytysoireita voi helpottaa kostuttamalla limakalvoja tarkoitukseen sopivilla suihkeilla tai tipoilla.
  • Huom. terveydentila, jolloin ei kannata käyttää hengityssuojainta:
    • keskivaikea/vaikea astma on huonossa tasapainossa
    • on keuhkoahtauma
    • on krooninen sydän- ja verisuonitauti.

Suojaa vauvat ja lapset pahimpaan katupölyaikaan

Lapsilla ilmenee samat terveyshaitat kuin aikuisillakin. Katupölyllä on yhteys astman puhkeamiseen. Lapset altistuvat yleensä aikuisia enemmän katupölylle, koska erityisesti alle 11-vuotiaat lapset ulkoilevat aikuisia useammin. Tyynellä ilmalla katupölyä ei sekoitu ilmaan.

Suositeltavaa on ulkoiluttaa vauvoja ja lapsia kaukana vilkasliikenteisiltä väyliltä: puistoissa, metsäreiteillä, järven tai meren rannoilla jne. Lastenvaunujen päätykuvun voi peittää, silloin tosin ilmanlaatu voi heiketä. Kun katupölyaika on pahimmillaan, lasta kannattaa nukuttaa kaukana vilkasliikenteisen katujen varsilta. Kotipihat ovat yleensä suhteellisen turvallisia. Toistaiseksi ei ole olemassa hengityssuojaimia, jotka olisivat suunniteltu lapsille.

Lue THL:n uudet suositukset hengityssuojaimien käytöstä katupölyhaittojen torjunnassa.

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ