Språk

Mitä katupölyn vähentämiseksi voi tehdä?

Mitä tavalliset kansalaiset, kiinteistönomistajat, taloyhtiöt ja katujen puhdistuksesta vastaavat henkilöt voivat tehdä katupölyn vähentämiseksi? Katso vinkit tältä sivulta.

Jokainen voi:

• välttää turhaa autoilua ja suosia joukkoliikennettä
  • kävellä tai pyöräillä lyhyet matkat
  • siirtää oman auton ajoissa pois kadulta, jota puhdistetaan
  • suosia kitkarenkaita
  • suosia ennakoivaa ajotapaa
  • huolehtia auton raitisilmasuodattimien toimintakyvystä.

Kiinteistönomistajat ja taloyhtiöt voivat:

• poistaa hiekan kadulta kosteana tai lumen mukana
  • puhdistaa oman katuosuuden ennen ohikulkevia kaupungin puhdistusautoja
  • olla käyttämättä lehtipuhallinta hiekan poistoon
  • välttää talvella turhaa katujen hiekoitusta
  • käyttää hiekoitukseen pestyä sepeliä.

Katujen puhdistuksesta vastaavat voivat:

• aloittaa katujen puhdistuksen ripeästi heti sään salliessa
  • käyttää vettä hiekanpoistossa pölyämisen estämiseksi
  • käyttää tarvittaessa ensiapuna kalsiumkloridiliuosta pölyämisen estoon
  • ajoittaa ja resursoida puhdistustyöt oikein
  • pestä kadut puhdistusurakan lopuksi
  • panostaa myös talvenaikaiseen lumen/hiekanpoistoon
  • kohdentaa talvenaikainen hiekoitus oikeisiin paikkoihin
  • käyttää hyvälaatuista hiekkamursketta.

Näin vähennät katupölyä ja katupölylle altistumista

Videossa kerrotaan hyviä käytäntöjä katupölyn vähentämiseen. Lue myös Ylen uutisista Kuopion kaupungin käyttöön ottamasta hiekanpoistolaitteesta, joka puhdistaa kadut ilman vettä. Koneen ansiosta hiekanpoisto voidaan aloittaa ennen yöpakkasten loppumista.

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen