Språk

Mitä katupölyn vähentämiseksi voi tehdä?

Mitä tavalliset kansalaiset, kiinteistönomistajat, taloyhtiöt ja katujen puhdistuksesta vastaavat henkilöt voivat tehdä katupölyn vähentämiseksi? Katso vinkit tältä sivulta.

Jokainen voi:

• välttää turhaa autoilua ja suosia joukkoliikennettä
  • kävellä tai pyöräillä lyhyet matkat
  • siirtää oman auton ajoissa pois kadulta, jota puhdistetaan
  • suosia kitkarenkaita
  • suosia ennakoivaa ajotapaa
  • huolehtia auton raitisilmasuodattimien toimintakyvystä.

Kiinteistönomistajat ja taloyhtiöt voivat:

• poistaa hiekan kadulta kosteana tai lumen mukana
  • puhdistaa oman katuosuuden ennen ohikulkevia kaupungin puhdistusautoja
  • olla käyttämättä lehtipuhallinta hiekan poistoon
  • välttää talvella turhaa katujen hiekoitusta
  • käyttää hiekoitukseen pestyä sepeliä.

Katujen puhdistuksesta vastaavat voivat:

• aloittaa katujen puhdistuksen ripeästi heti sään salliessa
  • käyttää vettä hiekanpoistossa pölyämisen estämiseksi
  • käyttää tarvittaessa ensiapuna kalsiumkloridiliuosta pölyämisen estoon
  • ajoittaa ja resursoida puhdistustyöt oikein
  • pestä kadut puhdistusurakan lopuksi
  • panostaa myös talvenaikaiseen lumen/hiekanpoistoon
  • kohdentaa talvenaikainen hiekoitus oikeisiin paikkoihin
  • käyttää hyvälaatuista hiekkamursketta.

Näin vähennät katupölyä ja katupölylle altistumista

Videossa kerrotaan hyviä käytäntöjä katupölyn vähentämiseen. Lue myös Ylen uutisista Kuopion kaupungin käyttöön ottamasta hiekanpoistolaitteesta, joka puhdistaa kadut ilman vettä. Koneen ansiosta hiekanpoisto voidaan aloittaa ennen yöpakkasten loppumista.

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ