Språk

Destroying movables

It will sometimes be necessary to destroy movables, furniture and other items to prevent the spread of mould spores. Items with visible mould growth should be destroyed, since they cannot be cleaned reliably, as should items that smell strongly of mould.

Items and furniture without visible mould or a powerful smell can be cleaned. However, items or furniture that still smell or cause symptoms after cleaning should be thrown away.

When moving out of a home with moisture or mould damage, you should clean all movables thoroughly, before taking them into the new residence. All unnecessary items should be thrown away in order to reduce the burden of cleaning.

Damaged items should be taken directly to a waste-sorting station, not sold or recycled.

According to the experiences of people who have lost their homes due to moisture or mould damage, they have had to replace most of their furniture and movables. People often throw away sofas, mattresses, bed linens, rugs and towels, because the smell of mould sticks readily to soft materials. Replacing the dish washer, laundry machine and vacuum cleaner is also common. The official cleaning instructions do not specifically mention the replacement of household appliances, but they are, nevertheless, often thrown away due to the smells they spread.

Giving up one’s home and emotionally significant belongings is a cause of grief and anxiety to many. For some people, it changes their relationship to things and reduces the significance of material goods. Many people have reported an increase in the significance of family time. Losses can bring people together but can also create tensions between them.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.