Språk

Viherkatot

Viherkatot ovat ainakin teoriassa toimivia rakenteita, joita voi hyödyntää erityisesti tasakattoisissa rakenteissa.

Viherkaton hyötynä voi olla:

• katon suojaaminen eroosiolta ja vaurioilta
  • ääni- ja lämpöeristeenä toimiminen
  • pienhiukkasten sitominen ja
  • hulevesien parempi hallinta.

Jotkut kaupungit edistävät kaavoituspolitiikallaan viherkattojen rakentamista. Esim. Helsingin kaavoitus suosittelee sitä. Viherkattojen rakentamista koskevissa uutisissa korostetaan ilmanlaadun paranemista, viihtyvyyden lisäämistä ja sateiden vaikutusten hillintää.

Todennäköisesti ekologiset hyödyt ovat tärkeämpiä kuin rakenteellinen hyöty. Viherkatot ovat toistaiseksi jääneet pieneksi rakentamisen trendiksi. Tähän saattaa olla syynä monia asia, kuten:

• selkeän suunnitteluohjeistuksen vähäisyys
  • epätietoisuus siitä, kuinka rakenteet kestävät jatkuvaa kosteusrasitusta
  • mahdolliset routa- ja jääongelmat  talvella sekä
  • suuri huollontarve.

Lisäksi Ylen uutisoinnin mukaan hinta ja ennakkoluulot jarruttavat rakentamista.

Hengitysliitto seuraa viherkatoista käytävää keskustelua ja niistä tehtäviä tutkimuksia. Jos tiedät aiheeseen liittyvän tutkimuksen tai selvityksen, lähetä vinkki tiedotus(a)hengitysliitto.fi.

Andningsförbundet i sociala medier

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ