Språk

Viherkatot

Viherkatot ovat ainakin teoriassa toimivia rakenteita, joita voi hyödyntää erityisesti tasakattoisissa rakenteissa.

Viherkaton hyötynä voi olla:

• katon suojaaminen eroosiolta ja vaurioilta
  • ääni- ja lämpöeristeenä toimiminen
  • pienhiukkasten sitominen ja
  • hulevesien parempi hallinta.

Jotkut kaupungit edistävät kaavoituspolitiikallaan viherkattojen rakentamista. Esim. Helsingin kaavoitus suosittelee sitä. Viherkattojen rakentamista koskevissa uutisissa korostetaan ilmanlaadun paranemista, viihtyvyyden lisäämistä ja sateiden vaikutusten hillintää.

Todennäköisesti ekologiset hyödyt ovat tärkeämpiä kuin rakenteellinen hyöty. Viherkatot ovat toistaiseksi jääneet pieneksi rakentamisen trendiksi. Tähän saattaa olla syynä monia asia, kuten:

• selkeän suunnitteluohjeistuksen vähäisyys
  • epätietoisuus siitä, kuinka rakenteet kestävät jatkuvaa kosteusrasitusta
  • mahdolliset routa- ja jääongelmat  talvella sekä
  • suuri huollontarve.

Lisäksi Ylen uutisoinnin mukaan hinta ja ennakkoluulot jarruttavat rakentamista.

Hengitysliitto seuraa viherkatoista käytävää keskustelua ja niistä tehtäviä tutkimuksia. Jos tiedät aiheeseen liittyvän tutkimuksen tai selvityksen, lähetä vinkki tiedotus(a)hengitysliitto.fi.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.