Språk

Harvinainen Maraton Tampereella 1.9.

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Harvinainen Maraton liikutaan Ruotsi-ottelun yhteydessä Tampereella, Ratinan stadionilla lauantaina 1.9.2018 klo 16 alkaen.  Harvinaisen Maratonin matkat ovat 42 m, 420 m ja 4,2 km. Jokainen osallistuja kulkee itselleen sopivan matkan ja etenee omassa tahdissaan. Halukkaille järjestetään ajanotto.

Ilmoittautuminen pitää sisällään osallistumisen lisäksi paidan ja lipun maaotteluun. Harvinaista keuhkosairautta sairastavalle ja keuhkonsiirron saaneelle osallistuminen on ilmainen, muiden osallistumismaksu on 42,19 €. Harvinainen Maraton -tapahtuman tuotoilla hankitaan happisaturaatiomittareita, jotka luovutetaan keskus- ja yliopistosairaaloihin. Tapahtuman tuotolla tuetaan myös keuhkonsiirron saaneiden kisamatkaa MM-kisoihin vuonna 2019. Harvinainen Maraton -tapahtumaa tukee Suomen Urheiluliitto, Tampereen Pyrintö, Boehringer Ingelheim ja Roche.

Ilmoittaudu verkkolomakkeella 29.6. mennessä.

Huom! Tapahtumassa järjestetään kaikille avoin yleisöluento klo 14-15: Hengästyminen kannattaa! Keuhkojen toimintakyvyn ja liikunnan yhteispeli.

Lisätietoja: Janne Haarala p. 050 522 4094 tai Marika Kiikala-Siuko p. 050 539 3071

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.