Språk

Laske tuoksukuormasi

Tuoksukuorma tarkoittaa kaikkien käyttämiemme tuotteiden kasautuvaa tuoksumäärää. Jos käytämme tiettyä kemikaalista tuoksua pidemmän ajan, lisäämme yleensä sen määrää huomaamattamme. Toisaalta emme aina edes tiedosta, mistä kaikista arjen tuotteista tuoksuja tarttuu. Tuoksukuorman laskeminen konkretisoi käytännönläheisesti, kuinka paljon keinotekoiset tuoksut ovat osa elämäämme.

Meillä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa osaltamme keinotekoisten tuoksujen määrään ja vaikuttaa siten sekä omaan että muiden elämänlaatuun.

Tänään käyttämäni tuoksut ovat:

• vuodevaatteista ja vaatteista irtoavat pesu- ja huuhteluaineiden tuoksut
  • siivousaineiden tuoksut
  • kosmetiikkatuoksut (esim. hiusaineet, ihonhoitotuotteet, meikit, hajusteet, partavedet)
  • hygieniatuotteet
  • savukkeet ja muut nikotiinituotteet
  • savutuoksujen jäämät (esim. grillaus, savustus, saunan lämmitys)
  • muut mahdolliset kemialliset tuoksut (esim. moottoriöljy, bensiini)

Minkä tuloksen sait tänään?

Voisitko pärjätä huomenna vähemmällä tuoksukuormalla?

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.