Språk

Työpaikat, tuotevalmistajat & palveluntarjoajat

Hengitysliitto suosittaa, että tarpeettomien ja hyödyltään kiistanalaisten kemikaalien käyttöä rajoitettaisiin kulutustuotteissa. Tuotevalmistajat ja palvelutarjoajat voisivat myös rajoittaa ja välttää keinotekoisten tuoksujen käyttöä omissa valmisteissaan ja tiloissaan. Tavarataloissa, kauppakeskuksissa ja marketeissa hajusteettomat tuotteet pitäisi olla helposti saatavilla ja erillään muista tuotteista.

Hengitysliitto suosittaa, että tarpeettomien ja hyödyltään kiistanalaisten kemikaalien käyttöä rajoitettaisiin kulutustuotteissa. Hajusteita lisätään kosmetiikan, pesuaineiden ja ilmanraikastimien lisäksi siivous- ja hygieniatuotteisiin (esim. nenäliinat, roskapussit, terveyssiteet) ja käyttötavaroihin (huonetuoksut, hajustekynttilät, kengänpohjalliset). Hajusteettomat tuotteet ovat yhtä tehokkaita.

Eri palvelutarjoajien hyödyntämää ”tuoksumarkkinointia” kemiallisilla tuoksuilla olisi myös hyvä rajoittaa.

Työpaikoilla hyvä alku on varmistaa käytettävien ja yleisötiloissa olevien pesuaineiden tuoksuttomuus. Hengitysliiton verkkosivuilta on ladattavissa #tuoksutON–julistesarja, joiden avulla voi kannustaa tuoksukuorman vähentämiseen sekä omia työntekijöitä että asiakkaita.

Hengitysliitto suosittaa, että tuotevalmistajat ja palvelutarjoajat rajoittaisivat ja välttäisivät keinotekoisten tuoksujen käyttöä omissa valmisteissaan ja tiloissaan. Tuoksuton saippua ja pesuaineet ovat pääsääntöisesti yhtä tehokkaita kuin tuoksuvatkin. Asiakkaita ja työntekijöitä voi kannustaa mukaan lähtemällä Hengitysliiton yhteistyökumppaniksi tai lataamalla verkosta #tuoksutON–julisteen.

Tavarataloissa, kauppakeskuksissa ja marketeissa suosittelemme kiinnittämään huomiota kosmetiikka- ja pesuaineosastojen sijaintiin niin, että hajusteettomat tuotteet olisivat helposti saatavilla ja erillään muista tuotteista. Tällä pienellä asialla on suuri merkitys tuoksuille herkistyneiden asiointiin ja ostosten tekoon.

Jos tuotteesi ja palvelusi ovat jo tuoksuttomia, voit hakea sille Hengitysliiton #tuoksutON –yhteistyökumppanuutta. Kysy lisää: viestintäpäällikkö Hanna Salminen, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Lue juttu Hajusteettomat kampaamot yleistyvät Etelä-Karjalassa Lappeenrannan uutisista

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.