Språk

tuoksutON-kampanja

#tuoksutON-kampanja kannustaa pohtimaan omaa tuoksujen käyttöä

Tuoksut vaikuttavat jokaiseen meistä. Ne ihastuttavat ja vihastuttavat sekä herättävät paljon mielleyhtymiä ja muistoja. Hengitysliiton #tuoksutON-kampanjassa tuodaan esille sekä tuoksut että tuoksuttomuus myönteisenä ihmiselämään kuuluvana osana.

Rohkaisemme miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan.

Kannustamme myös miettimään, millaisia valintoja tekemällä voi vähentää omaa tuoksukuormaa. Samalla lisää hengitysterveyttä ja elämänlaatua.

Lataa tältä sivulta itsellesi mieluisin kampanjajulisteen verkkoversio.  Painettuja julisteita voi tilata opastilauslomakkeella. Julisteita voi hyödyntää keskustelun herättäjinä myös julkisissa tiloissa, jos se tilojen omistajille sopii. Julisteet ovat A4-kokoisia lukuun ottamatta väkijoukko -julistetta, joka on A2-kokoinen.

tuoksutON juliste korvapuusti tuoksutON juliste kulttuuri ​tuoksutON juliste meri tuoksutON juliste metsä tuoksutON juliste nurmikko tuoksutON juliste pyykki tuoksuton juliste julkiset tilat

Hyödynnä myös #tuoksutON-leima, jonka voit liittää esimerkiksi tapahtumakutsuun tai tapahtumajulisteeseen. Lataa omaan tarkoitukseesi parhaiten sopiva verkkoversio alla olevista vaihtoehdoista.

Lataa tuoksuton leima mustatuoksuton leima punainentuoksuton leima valkoinen

Painokelpoiset versiot voit ladata näistä linkeistä:

#tuoksutON-leima musta (.eps)
#tuoksutON-leima punainen (.eps)
#tuoksutON-leima valkoinen (.eps)

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.