Språk

Vertaistoiminta

Kokemustoimija on hengityssairautta sairastava, sisäilmasta oireileva tai sairastava tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa rakentanut kokemuksestaan tarinan kerrottavaksi. Kokemustoimijat voivat myös oman kokemustietonsa nojalla osallistua erilaisiin kehittämis-, arviointi ja muihin tehtäviin.

Vertaistukija on hengityssairautta sairastava, sisäilmasta oireileva tai sairastava tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa saanut valmiudet tarjota vertaistukea toiselle sairastavalle tai omaiselle. Toisin kuin vertaisryhmissä tuki on yksilömuotoista. Tuki voi toteutua kasvokkain, puhelimitse tai verkkoyhteydellä.

Verkkovertaisohjaaja on hengityssairautta sairastava, sisäilmasta oireileva tai sairastava tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa saanut valmiudet ohjata vertaisryhmää verkossa.

Hengitysliitto kouluttaa, ohjaa ja markkinoi kokemustoimijoiden, vertaistukijoiden ja verkkovertaisohjaajien toimintaa. Koulutetut henkilöt sitoutuvat Hengitysliiton arvoihin.

Vertaisohjaaja on hengityssairautta sairastava, sisäilmasta oireileva tai sairastava tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa saanut valmiudet ohjata oman hengitysyhdistyksensä kasvokkain kokoontuvaa vertaisryhmää. Vertaisohjaajien toimintaa ohjaa ja tukee oma hengitysyhdistys yhdessä järjestöasiantuntijan tai harvinaisten suunnittelijan kanssa.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.