Språk

Hengitysliiton myöntämät Mainio teko –tunnustukset

Hengitysliitto myönsi Mainio teko -kunniakirjan Reisjärven Hengitysyhdistyksen hallitukselle, Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen Tuulikki Tiihanoffille, Loviisan Seudun Hengityshdistyksen Ritva Malmivuori-Piholle sekä Länsi-Uudenmaan Hengitysyhdistyksen Jörgen Grönholmille, Pirjo Tallgrénille ja Mauri Jäntille.

Mainiota meininkiä Reisjärvellä

Mainio juttu! Hallituksen jäsenet Jonna Järvi (vas.), Timo Tikkanen, Marjaana Pihlajakangas, Jaana Lakanen ja Tuulikki Haapaniemi iloitsevat kunniakirjasta.

Hengitysliiton yhdistyskartalla Keskisen ja Pohjois-Pohjanmaan rajalla lippuamme liehuttaa Reisjärven Hengitysyhdistys. Yhdistyksen toimialuetta ovat Reisjärven, Haapajärven ja Lestijärven kunnat. Pohjoisen alueen mittakaavassa passelin kompakti tontti siis.

Yhdistyksen hallituksen loppukesän palaveriin ennättänyt kokoonpano tuumailee syyskauden toimintaa. Liikunta on tärkeä osa yhdistyksen arkea.

Jumppaa ja pujottelua

”Meillä on neljän yhdistyksen kimpalla yhteinen jumppa viikoittain. Taitava vetäjä saa tuvan täyteen liikkujia. Hyvä juttu”, kertoo puheenjohtaja Marjaana Pihlajakangas. Kustannukset pysyvät jakaen kohtuullisina.

Arkiliikunnan SM-kisojen lajivalikoimasta ostoskassipujottelu on vielä testaamatta. Kokouspöydässä juttu ehtii jo pujottelupaikan pohdintaan ja sponsorimietteisiin asti. Hallitusporukka on tahoillaan hyvin verkostoitunut. Grillit ja lettupannut löytyvät lainaksi tutuilta kavereilta muista yhdistyksistä. Lisää kuulumisia Reisjärven Hengitysyhdistyksen kotisivuilla.

Muut Mainio teko -tunnustuksen saaneet

Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen Tuulikki Tiihanoffille myönnettiin Mainio teko –kunniakirja paikallistoimikuntien toiminnan suunnitelmallisesta kehittämisestä.

Loviisan Seudun Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Ritva Malmivuori-Piho sai 13.8. Mainio teko –tunnustuksen. Ritvan ponnistelujen ansioista yhdistys pelastui lakkauttamiselta ja hallitukseen on saatu lisää aktiivisia toimijoita jo pidempään toimineiden avuksi. Uutena toimintamuotona aloittaa tänä syksynä vertaistuella eroon tupakasta –ryhmä.

Länsi-Uudenmaan Hengitysyhdistyksen Jörgen Grönholm, Pirjo Tallgrén ja Mauri Jäntti saivat Mainio teko -kunniakirjat tunnustukseksi toiminnastaan Lohjan ja Vihdin yhdistysten onnistuneessa yhdistymisessä. Hallitukseen saatiin sekä vihtiläisiä että lohjalaisia ja toiminta jatkuu sekä Lohjalla että Vihdissä. Toimintaa on toteutettu myös entisen Meltolan yhdistyksen alueella.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.