Språk

Hajuaisti ja tuoksujen tarkoitus

Tuoksujen tulkintaan vaikuttaa geenimme sekä kulttuuri, jossa elämme. Hyviksi koetut hajut viestivät nautinnoista. Nenän ja hajuaistimme tarkoitus on myös varoittaa pahoista ja vaarallisista tuoksuista ja hajuista.

Tuoksumieltymykset ovat geneettisesti opittuja. Hajuaistimme on yhteydessä makuaistiin. Jos nenän limakalvot ovat turvonneet, eivätkä reseptorit ota vastaan tuoksuaineita, myös makuelämykset jäävät vajaiksi. Maistaminen on kokonaisvaltainen tapahtuma suussa, nenässä ja aivoissa. Aivot kokoavat kaikki aistiärsykkeet ja luovat niistä kokonaisuuden, joka näkyy jopa magneettikuvassa. Raskausajan makumieltymykset voivat siirtyä myös lapselle. Myöhemmin vauvat voivat myös rauhoittua pelkästään heitä lähellä olleen vanhemman tuoksusta.

Historiassa hyviksi koettujen tuoksujen on ollut tarkoitus tuoda ylellisyyttä elämään. Hajusteet kuuluivat alunperin hallitsijoiden ja yläluokan elämään. Epämiellyttävää hajua on torjuttu historian saatossa esim. lisäämällä itselle mieluista hajua ns. vastatuoksuna esimerkiksi tuoksupullosta. Epämiellyttävä tuoksu on voinut olla peräisin kehosta, ruuanvalmistuksesta tai muusta arkisesta ympäristöstämme.

Tunnetuimpia luonnonhajusteita kautta aikain ovat olleet ruusunlehdet ja -öljy, jasmiini, orvokki, sireeni, laventeli, kielo, vanilja, neilikka ja kaneli. Pahaksi koettuja hajuja ovat olleet pilaantuneet ruoka-aineet ja savunhaju, joka viestii tulipalon vaaramahdollisuudesta. Tuoksujen määrä on moninkertaistunut viimeisen vuosisadan aikana. Ajan henki määrittää luonnollisten ja keinotekoisten tuoksujen sekoitussuhdetta.

Parfyymi-tuoksujen erottelussa käytetään usein luokittelua: sitrusmainen, hedelmäinen, kukkainen, itämainen, aromaattinen ja puinen. Parfyymien tuoksu jakaantuu yleensä kolmeen osaan: nopeasti häviävään ensiosaan, usein kukkien aromista muodostuvaan sydänosaan ja pisimpään kestävään perustaan, joka on usein peräisin puista tai eläinperäisistä tuoksuista. Muoti vaikuttaa uusien tuoksusekoitusten keveyteen ja raskauteen. Kulttuuriset käyttäytymissäännöt puolestaan vaikuttavat muotiin. Miesten ja naisten tuoksut ovat painotuksiltaan erilaisia. Ihon pH-arvo (luonnollinen happamuus, rasvapitoisuus ja mikro-organismit) vaikuttavat jokaisella ihmisellä eri tavalla tuoksuun.

Andningsförbundet i sociala medier