Språk

Tuoksumuistot ja tunteet

Tuoksut herättävät paljon muistoja.

Tuoksut voivat palauttaa mieleen eletyn elämän hyvät ja huonot kokemukset. Tuoksut voivat yllättää myös alitajunnasta kohoavilla muistoilla, jotka on jo luullut unohtaneensa.

Vastapaistetun pullan tuoksu voi viedä lapsuuden tunnelmiin, välittää hyvän olon tunnetta ja turvallisuutta. Silakanhaju voi muistuttaa pula-ajasta ja liljojen tuoksu surusta. Hajumuistot tulevat esiin mielivaltaisesti ja omasta tahdosta riippumattomina reaktioina. Ne voivat olla osin niin fyysisiä (esim. sydämentykys), kuin erilaisia henkisiä tunnetilojakin.

Tuoksut voivat saada liikkeelle kehon omia hormoneja ja vaikuttaa onnellisuuteen. Kahvinjuoja voi kokea onnentunteen lisääntymistä ja päänsäryn poistumista kofeiinin vaikutuksesta. Tämä kuitenkin edellyttää aivoissa olevaa muistikuvaa aiemmista kahvinjuonneista. Suklaan tuoksun arvioidaan rauhoittavan aivoja ja vapauttavan onnellisuushormoneja. Tuoksujen vaikutusta ruokahaluun on tutkittu, mutta hyviä käytäntöjä ruokahalun säätelyyn ei ole vielä löytynyt. Tuoksut eivät kuluta kaloreita.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.